RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leter etter verdens fineste rumpe

Det amerikanske klesmerket «American Apparel» opprører i sitt hjemland. Se hvorfor her.

(Side2): Å engasjere forbrukerne er den hotteste trenden blant de fleste merkevarer om dagen. Enten skal du lage Facebook-grupper, blogginnlegg eller sende spam til alle dine venner for at dere skal vinne en flytur sammen. I USA har det allerede omdiskuterte merket American Apparel lansert en konkurranse som engasjerer, men først og fremst opprører.

Verdens vakreste rumpe
Konkurransen er en leting etter det selskapet kaller «Verdens vakreste rumpe.» Konkurransen er enkel og rett fram - man ber kvinner sende inn bilde av sin rumpe som så skal gis poeng fra de som besøker hjemmesiden til klesmerket.

«Confident about the junk in your trunk? Show us your assets! Post a photo of your booty's best side for judgment.» heter det på hjemmesiden.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Sterke reaksjoner
Det hele har fått mange amerikanere til å reagere skarpt, i et blogginnlegg hos den store amerikanske kvinneportalen Ivillage skriver kroppseksperten Leslie Goldman følgende:

- Det som irriterer meg er at vi lever i en verden hvor en slik konkurranse eksisterer. Hvorfor skal unge jenter tro at veien til berømmelse og rikdom, og kjærlighet, ligger i å vise sine fotografier av sine edlere deler?

Ikke første gang
Dette er ikke første gangen klesmerket er i vinden. Sjefen for selskapet, Dov Charney, har flere ganger blitt anmeldt for seksuell trakassering av sine ansatte og reklamemessig er selskapet like kjent for sine seksuelle måter å vise fram merket på som klesinnholdet i de samme reklamene.

Selskapet er i dag den største produsenten av klær i USA, og ble startet i 1989. Det unike med selskapet er at de aller fleste klærne de selger er produsert i hjemlandet. Selskapet har rundt 10 000 ansatte, og merket selges i over 20 land.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Prisvinner for markedsføring
Selv om mange kritiserer merket vant American Apparael prisen for beste markedsfører i de første «L.A. Fashion Awards» i 2005. En undersøkelse fra 2007 viste at blant unge amerikanske forbrukere var selskapet det 8. beste merket, foran merker som H&M og Levis.

Selskapet har også vært meget aktive politisk, og har blant annet kjempet for rettighetene til ulovlige innvandrere i sin hjemby Los Angeles og for rettighetene til homofile i hjemstaten California gjennom kampanjene «Legalize Gay» og «Legalize LA.»

Hva synes du om reklamekampanjene til American Apparel?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere