Leverandører irritert over Kiwi-reklame

I reklamekampanjen til Kiwis nye billigprodukt First Price spiller flere merkevarer ufrivillige biroller. Det skaper irritasjon blant leverandørene.

20.06.08 11:05

Du har sikkert sett reklamekampanjen for Kiwis nye billigprodukter, First Price, på TV 2 med Øystein fra Lillelørdag i hovedrollen. Kampanjen vekker oppsikt blant leverandørene av de store merkevarene, skriver Handelsbladet FK.

Flere av de store merkevareleverandørene som Findus, Jordan og Sætre har ufrivillig fått biroller i kampanjen og i dagligvarebransjen skal det ikke gå upåaktet hen at Kiwi kjører ut på denne måten.

Handelsbladet FK har vært i kontakt med flere av produsentene, og får klart inntrykk av at reklamefremstøtet har utløst timer med møtevirksomhet.

– Dette tar vi meget alvorlig og seriøst, sier Øyvind Moen i Findus til Handelsbladet FK.

Men Moen vil ikke uttale seg nærmere før eventuelle reaksjoner har blitt diskutert innad. Han bekrefter derimot at produsenten vil diskutere eventuelle negative følger.

I reklamebyrået Tactica G2 driver Tom Aulie med sisteleddsmarkedsføring. Han mener at denne typen markedsføring er noe noe Kiwi burde holde seg for god til.

– Å bygge opp et merke ligger det enormt mye ressurser bak. Ofte lykkes man ikke. Merket er det man har, og produsentens eget. At andre skal harselere med det, er dårlig politikk! sier Aulie.

– Dette bærer preg av desperasjon i forhold til Lidl. Men jeg tror dette vil slå tilbake på Kiwi selv. De undergraver jo det sortimentet de har i sin egen kjede, mener Aulie.

Ifølge Handelsbladet FK har flere av produsentene ikke ønsket å uttale seg i media om dette. Jordan tar det hele med stor ro.

– Jeg tror Kiwi får drive med sitt, så får forbrukerne bestemme hvilket produkt de velger. De forstår nok forskjellen på kvalitet på etablerte merkevarer og kjedenes egne billigvarianter, sier Øystein Hjørnevik i Jordan, som ikke tror reklameinnsklaget skader Jordan, snarere tvert imot.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.