RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lidlig billig

Etter en genial lansering er endelig de 10 Lidl-butikkene i Norge åpnet. Hvis de kan føre til ytterligere prispress på norske matvarer, er det all grunn til å ønske denne tyske invasjonen velkommen.

Pressens - inkludert TV 2 Nettavisens - opphaussing av Lidl har trolig gitt den tyske billigkjeden reklame for mange hundre millioner kroner.

Man må bare bøye seg i støvet for en glimrende gjennomført etablering. Beskyldninger om fagforeningsknusing skapte inntrykk av at de tyske matkremmerne ikke ville sky noen midler for å gi forbrukerne billige priser.

Men som TV 2 Nettavisen avdekket i går , og som VG følger opp i dag: På mange varer er Rema billigere.

Selv om Dagbladet kom til nesten uavgjort , og NRK og TV 2 Nyhetene mener at Lidl er billigst, så er nok virkeligheten at billigkjedene fortsatt vil kjempe om å bli oppfattet som den rimeligste aktøren, og at det alltid vil være rom for tvil om hvilket vareutvalg man skal sammenligne i priskurven.

Viktigst er likevel at Lidl-etableringen igjen har satt billigere matvarer på dagsorden.

De siste tallene fra Statistisk Sentralbyrå viser at norske matvarepriser ligger over 50 prosent høyere enn resten av Europa, og 12-20 prosent høyere enn våre nærmeste naboland. Denne regningen fra norske bønder og dagligvarehandelen betales av vanlige forbrukere.

Men det går rett vei. Prisfall på importerte matvarer gjør at mange analytikere tror Norges Bank vil vente med å sette opp rentene.

Prispresset er altså dobbelt bra for den jevne norske forbruker.

Velkommen, Lidl!

Hvem er billigst - Rema eller Lidl? Diskuter saken i TV 2 Veggavisen (trykk her )

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere