RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Liker de sunt godteri?

Sist oppdatert:
- Marsipan er best, du bæsjer av rosiner og aprikos er vondt. Vi sjekket hva barna mener om sunt goderi. Se responsen her.

(SIDE2): Det blir stadig mer fokus på å redusere sukkerinnholdet i maten. I forhold til barn som gjerne hopper opp og ned og vil ha sukkertøy, kan det være en utfordring. Utstyrt med sunne godteposer, fylt opp med hjelp av Ellen Hovland, klinisk ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, dro vi til en barnehage med dønn ærlige smaksdommere i alderen 4-6 år.

Les hva Hovland sier om de ulike alternativene vi lot barna smake nederst.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Barnas favoritter
Våre testpersoner går i Bjerkealleen barnehage i Oslo. Ingebord (4,5), Ingrid (5), Erling (6) og Magnus (6) forteller oss at de kun spiser godteri på lørdager, på fest eller bursdager, og hos mormor og morfar.

Barnas favorittgodteri er karamell, hvit sjokolade og kjærlighet på pinne med sjokolade på.

Her er hva de synes om våre sunne godterialternativer:

MARSIPAN:
Alle i kor og full enighet: - Mmm, godt, deilig, smaker godt, godt!

TØRKET APRIKOS:
Ingeborg: - Jeg kan bare ta små biter ellers kaster jeg opp.
Magnus: - Kjempegodt
Erling: - Jeg likte det ikke.

MØRK SJOKOLADE:
Erling: - Nam, nam.
Ingrid: - Det er litt sterkt.
Ingeborg: - Sterk, men kjempegodt. Jeg elsker den.
Magnus: - Godt.

NØTTE-OG FRUKTBLANDING:
Ingeborg: - Jeg elsker rosin. Men det er ikke lurt å spise masse, man kan bæsje på seg av masse rosiner.
Ingrid: - Er det en slags cashew dette?
Magnus: - Vondt. Smaker noe ekkelt. Æsj. Men de andre spiser og spiser...

POPCORN:
Erling: - Jeg skal ta masse. Popcorn var det beste.
Ingrid: - Ja, best.
Alle: - Nam, nam, popcorn, nam, nam, nam, nam.

POTETGULL (Sørlandschips):
Erling: - Se, jeg tok så mange om gangen.
Magnus: - Godt!
Ingrid: - Kjempegodt.
Magnus: - Det er godt fordi det er salt.
Erling: - Jeg synes det samme som Magnus.

BARNAS KONKLUSJON:
Ingrid og Ingeborg synes helt klart marsipan var det beste i testen. Erling og Magnus har popcorn som sin favoritt. Jentene likte alle alternativene, mens Erling likte ikke soltørket aprikos, og Magnuse likte absolutt ikke tørket frukt fra posen med nøtte-og fruktblanding.

Spis sammen med ungene
Hovland anbefaler også noen fristelser for barn som det er litt mer jobb med, men påpeker at disse alternativene er stappfulle av næringsstoffer.

- Lag hjemmelaget kakao, med lettmelk, kakaopulver og så lite sukker som mulig. Da får barna proteiner, kalsium og andre vitaminer fra melken og litt jern og antioksydanter fra kakaopulveret. Dersom man vil unne barnet sitt eller seg selv noe ekstra en kveld som ikke er lørdag.

- Eller lag en smoothie med frukt eller bær og yoghurt. For eksempel basert på jordbær, bringebær-Biola, vaniljeyoghurt og banan. Eller barnets egen favorittsmak. Barna får vitaminer, fiber og antioksydanter fra bærene og protein, kalsium og vitaminer fra yoghurten. Pluss at proteinene gjør at den metter godt!

- Grønnsaker og dip; kutte opp gulrøtter, kålrot, agurk også videre og servere med dip. Bruk gjerne dippulver i pose for lettvinthets skyld og bland med matyoghurt, ekstra lettrømme e.l. Dette kan spises i så store mengder man vil! Full av fiber og vitaminer, og dippen gjør det mye mer fristende enn kun oppskårne grønnsaker!

- Alle de tre siste forslagene kan foreldrene servere barna sine med riktig god samvittighet. Og gjerne sette seg ned sammen med dem og spise litt selv også, sier Hovland.

Ernæringsfysiolog Ellen Hovlands sunne anbefalinger:

Nøtte- og fruktblanding: Innholdet av fett og kalorier er høyt, men det er mest av det sunneste fettet.

Tørket frukt: For eksempel tørket eple eller aprikos. Det er lurt å velge en type som ikke inneholder så mye sukker, noen (for eksempel tørket banan) er ofte dyppet i sukkerlake.

Popcorn: Det er bedre enn potetchips og sjokolade, fordi det er så mye luft at volumet blir stort i forhold til mengden kalorier. Men unngå mikropopcorn for det inneholder masse fett, og mye av det er det verste transfettet.

Potetgull: Skal man først velge potetchips: Velg potetchips stekt i peanøttolje, for eksempel Sørlandschips og Maaruds Orginale. Peanøttolje inneholder mer umettet fett, som er bedre for kroppen og blodårene enn vanlig potetchips.

Råmarsipan: Består av mye mandler, som har mye umettet fett, men dessverre også en del sukker. Men råmarsipan har mindre sukker enn vanlig marsipan, og er også et bedre alternativ enn sjokolade.

Sjokolade: Jeg synes det burde være med et sjokoladealternativ. Men de sunneste sjokoladealternativene er de mørkeste sjokoladene og det tviler jeg på at barna liker. Men du kan velge mørk kokesjokolade fra for eksempel Freia.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere