*Nettavisen* Nyheter.

Lindex-reklame sensurert

Mandag lanserte Lindex kampanjen «We Love Boobs» i Norge. I Sverige nekter Storstockholms Lokaltrafik (SL) kampanjen vist på sine reklameflater.

07.02.06 10:57

Kampanjen «We Love Boobs» (Vi elsker pupper) er en oppfølger til den omstridte trusekampanjen fra Lindex i fjor. Ifølge en melding fra Lindex spiller slagordet på den store bredden i sortimentet, og kampanjen skal signalisere at alle kvinner skal kunne finne en tidsriktig bh som passer både byste og lommebok hos Lindex, skriver Kampanje .

Dette signalet ble ikke oppfattet av busselskapet Storstockholms Lokaltrafik, som har besluttet å sensurere kampanjen på sine reklameflater omkring i Stockholm.

- Det er kjempeleit. Det finnes ikke noe diskriminerende ved vår reklame, sier kleskjedens informasjonssjef i Sverige, Ulrika Danielson, til Resumé.

HTML EMBED

Det er kun teksten «We Love Boobs» som er fjernet fra reklamen, selve reklameplakatene får lov å henge. På spørsmål om hvorfor, er Danielson mildt perpleks.

- Jeg vet ikke helt. Det får du spørre SL om. Men for oss er «boobs» et postitivt ladet ord.

Avisen har ikke lykkes å få en kommentar av SL i skrivende stund.

Den forrige Lindex-kampanjen, «We Love Bottoms» møtte også motbør i Sverige. Den ble anmeldt til Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, men ble frikjent.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.