*Nettavisen* Nyheter.

Linn vei til en bedre livsstil - uke 2

Linn har nå trent i 2 uker. Her kan du lese om treningen og Linns egne kommentarer.

(SIDE2): Denne uke har Linn kjørt 3 styrkeøkter à 45 min med 10 min oppvarming på sykkel, pluss 2 HIIT økter.

Her kan du lese hvem Linn er.

Slik så styrkeøktene ut
Etter at Linn varmet opp på sykkelen gjennomførte hun 6 intervaller à 30 sek med 15 sek hvile. Disse gjentok hun 2 ganger innen hun kjørte 2 serier av 5 styrkeøvelser med bestemt tempo og antall repetisjoner. Linn har fått enkle styrkeøvelser i apparat og med bruk av kroppsvekt med en tydelig oppgave; utfører disse med rett teknikk. Vi må huske at Linn ikke har styrketrenet tidligere før dette prosjektet startet, derfor har introduksjon av øvelser blitt gjort med hensikt til dette.

Artikkelen er levert av Trening.no

Når hun gjennomført 2 serier av hver øvelse, utførte hun neste øvelse med minimal hvile mellom øvelsene. Etter at Linn kjempet seg igjennom alle 5 øvelsene satte hun seg på sykkelen på nytt og gjentok sykkel intervallene: 2x30sx15s for å deretter gjenta sirkelserien med styrkeøvelsene. Linn avsluttet økten med 10 min nedkjøring på sykkel. Anstrengelsesnivå på disse styrkeøktene skal ligge på ca 6-7 på en skala mellom 1-10.

HIIT-treningen var enkel i sin oppsett: 6 øvelser som enten kjørtes med bestemt antall repetisjoner eller i tid. Planen var at Linn skulle gjennomføre løpsintervaller, men med skavsår i føtter som gjorde mer vondt enn ventet, fikk vi gjennomføre disse på sykkel. Det er bra og nødvendig å ha en plan i utgangspunkt men når du ikke kan følge denne skal du bestandig ha et annet alternativ i baklommen. Treningen skal gjennomføres uansett, det finnes ikke noe unntak (er du syk skal du selvsagt ikke trene). Intervallene på sykkel var 60s lange med en intensitet på 65-75 % av makspuls og med 60s med en intensitet på 85-90 % av makspuls. Linn gjennomførte 5 intervaller på hver intensitetsnivå. Etter disse intervaller kjørte hun 4 styrkeøvelser: Knebøy med skulderløft, skulderpress med kettlebells på benk, sittende rodd og bicepscurls.

Alle øvelser kjørtes med bestemt antall repetisjoner foruten sittende rodd og bicepscurls. Disse to gjennomførtes til ”failure” og som superserier dvs. når Linn oppnådd en viss antall repetisjoner, senket vi vekten slik at hun kunne kjøre minimum 4-6 repetisjoner til. Dette ble gjentatt to ganger. Linn gjennomførte dette opplegg to ganger innen hun kjørte ned på sykkel i 15 min. Anstrengelse nivå på denne økt skal ligge på ca 8-9 på en skale mellom 1-10. Intensiv men kort treningsøkt.

Linns kommentar:

Blod, svette og tårer
Overskriften var sikkert forventet av noen av dere. Og endelig kom den, men det er faktisk ikke så brutalt som det høres ut.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Blodet i overskriften er fordi jeg har vært plaget med svære blødende gnagsår denne uken. Svetten, vel, nå trener jeg hardt seks dager i uken, så det er vel ganske naturlig at jeg svetter. Tårene kom faktisk på grunn av svetten. Flere ganger har jeg svettet så mye at det renner ned pannen, og inn i øynene mine. Og det svir. MYE. Så da reagerte kroppen med tårer. Bortsett fra svettetårer, har jeg ikke felt noen tårer. Enda. Men nå er det ikke lenge før Frank Rizzo skal intensivere treningen enda mer, så da skal dere ikke se bort ifra at det blir noen tårer. Og jeg syns treningen er intensiv allerede.

Denne uken har jeg også blitt introdusert for min verste fiende på treningssenteret. Tredemølla.

Før jeg startet den tenkte jeg at det sikkert ikke ble noe problem. Det var jo bare to ting jeg skulle gjøre på den. Sette den ene foten foran den andre og gjenta, samtidig som jeg ikke skulle falle av. Jeg har jo sett mange på treningssenteret som klarer det helt problemfritt, så da ble det helt sikkert ikke et problem for meg heller. Men så feil kunne jeg ta. Det er jo faktisk himla vanskelig å skulle kombinere fotforflytting samtidig som jeg ikke skal bli med mølla bakover.

Det begynte helt greit da mølla startet og farten var helt grei. Men etter hvert som farten ble økt, ble vanskelighetsgraden for meg økt i samme slengen. Jeg ble mer og mer sliten, og farten økte. Føttene hadde ikke så veldig lyst til å henge med, og det resulterte i at jeg kom lengre og lengre bak på ”transportbandet”.

På en eller annen måte klarte jeg å komme meg igjennom intervallene. Frank holdt styr på fart-økningen, mens jeg bare skulle konsentrere meg om å ikke falle av. Samtidig som han kom med ros for at jeg ikke falt av, og motiverte meg til å fortsette.

Dagen etter skulle jeg gjennomføre en økt med mølle, uten Frank. Det måtte da gå greit, siden jeg klarte å gjennomføre gårdagens økt. Men den gang ei.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det var grusomt å skulle varme opp på mølla, for da var gnagsårene mine enda verre enn dagen før. Gnagsårplastrene jeg så sirlig hadde plassert på hælene før treningen, forsvant i løpet av kort tid takket være blodet og svetten. Jeg bet tennene sammen, og var klar for intervall på mølla. Problemet som da oppsto, var at jeg måtte forflytte fokuset mitt fra å kun holde meg på mølla, til å endre hastigheten på mølla. Hver gang jeg prøvde på det, mistet jeg balansen, og var på tur av mølla. Så måtte jeg senke farten, og prøve igjen. Etter x antall forsøk var gnagsårene så store at jeg ikke klarte å trå ordentlig ned med føttene, så jeg måtte bare slå av mølla og gå bort til sykkelen. Der gjennomførte jeg noen intervaller, og litt styrketrening innimellom intervallene.

Siden jeg venter på at gnagsårene skal bli bedre, har jeg ikke kranglet mer med mølla denne uken.

Neste uke derimot. Det er uken jeg beseirer tredemølla!

Det må sies at jeg ser fremgang i treningen, både ved at jeg klarer tyngre styrketrening, og at min elendige kondis ikke er fullt så elendig som den var for noen uker siden. Nå er jeg faktisk kapabel til å føre en samtale under oppvarmingen, noe jeg overhodet ikke var de første øktene mine.

Jeg er overrasket over hvor mange som har lest, kommentert og anbefalt artiklene til nå. Hadde aldri trodd at det skulle være så interessant å følge med på min livsstilsendring.

Så derfor vil jeg takke alle som har anbefalt artiklene, og de som har kommentert at de heier på meg. Dere motiverer meg enda mer til å stå på!

- Linn

Lenke til relaterte artikler fra Trening.no:
Få sommermagen med disse øvelsene
Slik forbrenner du fett best
Styrketrening for mer muskler - hvordan trene

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.