RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Linns vei til en bedre livsstil - uke 4

(PRIVAT / TRENING.NO)
Sist oppdatert:
Har Linn fått fremgang etter 4 uker? Les kommentarer fra Linn og treneren her.

(SIDE2:) Frank har tatt nye målinger.

Her kan du lese hvem Linn er.

Franks kommentar – Etter 4 uker:
Ja, da er det gått 4 uker siden Linn startet med en rett drastisk forandring av sin livstil med nye vaner og mye trening. Først og fremst er jeg imponert over hennes vilje til å utføre dette.

Hun følger planen rett og slett «slavisk», til tross at hun blitt plaget med vonde skavsår og uhyggelig gangsperre fra muskler som hun ikke visste hun hadde, har hun stått på og nå gjennomført 4 uker av de 12 vi har som plan å gjennomføre sammen.

Vi skal gi dere lesere kontinuerlig oppfølgning av Linns reise til ett nytt hverdag og denne uke er det blitt dags for å sjekke Linns målinger. Tanita vekten brukes etter 4 uker og etter 6 uker måler vi med målband. Vi utfører totalt fire målinger med Tanita vekt og tre med målband.

Her er resultat etter 4 uker:
Vekt: 109,2 Kg
Fett %: 45,5
Fettfri masse: 61,1 Kg

Startverdier:
Vekt: 115.1 Kg
Fett %: 48,5
Fettfri masse: 58.6 Kg

Linn har som dere kan se gått ned 5,9 kilo på disse 4 ukene og det er meget bra. Husk at hun hadde satt selv en vekttap på 20 kilo. Dette var hva hun trodde hun kunne gå ned med rett kosthold og nye treningsvaner. Vi har pratet om å ikke stresse oss opp til en ideal vekt, vi er ikke med i «The biggest loser» og kan ikke trene opp mot 5 timer per dag og spise mat som lages av profesjonelle matlagings kokker døgnet rundt. Vi må være realistiske og ha som målsetting at dette er ikke er en 12 ukers prosjekt uten en livstilsforandring, noe som skal vare lenger enn 12 uker. Det som du som leser bør legge merke til, er at Linn har gått ned i vekt samtidig som hun fått mer muskler! Den fettfrie massen har økt 2,5 kg og en må huske at muskler veier mer en fett så dette går rette veien. En annen viktig faktor som tydelig kommet fram i disse uker, er Linns mentale styrke. Jeg er ikke utdannet psykolog eller mental trenere men som PT bør du ha lest om faget og lært deg forskjellige strategier som kan gjøre din jobb morsommere og ikke minst din klients hverdag til en positiv utfordring. Å lese teorier og god litteratur er en sak, men du lær deg kun å kjenne mennesker gjennom å sette deg inn i deres situasjon og ikke minst gjennom å lytte på dem. Din kundes målsettinger skal settes i fokus og ikke det du vil oppnå. Gjennom erfaring og feiltrinn har jeg lært å håndtere ulike type mennesker uten å blande meg i en verden jeg ikke har kunnskap eller kontroll på. Mentale trenere og psykologer er mye bedre enn meg på kognitive strategier og andre metoder som kan få en klient å nå lenger. Jeg forholder meg til en målsetting og ser til å gi kunden en følelse av mestring, når de når dette har du gitt dem ansvar til å fortsette veien med din iver og kunnskap som støtte.

Linn får nå nytt trenings- og kostholdsopplegg.

Alt som alt er jeg glad over at Linn nå ser at trening er gøy tross at det gjør vondt iblant, at det er enkelt å lage mat tross at du har et par egg å forholde deg til. Du kan bare du vil (les Linns kommentarer under bilde).

LES OGSÅ:

Linns vei til en bedre livsstil - uke 1
Linns vei til en bedre livsstil - uke 2
Linns vei til en bedre livsstil - uke 3

Linns kommentar – uke 4
Denne uken har vært veldig innholdsrik, og med mange fine naturopplevelser. Jeg har hatt flere utetreninger, ny tur til Keiservarden, og flere timers havfiske en solfylt ettermiddag.

I flere uker har jeg skrevet om blemmer og gnagsår. Så nå kommer endelig en gladnyhet! Denne uken har jeg vært stort sett helt fri for sår og blemmer. Det har vært en fryd å trene. I alle fall i forhold til tær og hæler.

Denne uken har jeg hatt bursdag. Bursdag betyr jo for de fleste at de skal kose seg, og da gjerne med mat. Jeg hadde derimot bestemt meg for å kun holde meg til kostholdsplanen som vanlig, siden jeg hadde bursdag på en vanlig ukedag, og ikke en lørdag. Maten på kostholdsplanen er jo uansett god, så det var helt greit for meg.

Heldigvis har Frank Rizzo blitt såpass kjent med meg at han sikkert skjønte hva jeg hadde planlagt. Så han ringte meg, gratulerte meg med dagen, og sa at det var viktig at jeg koste meg, selv om jeg ikke trengte å ta helt av. Men at jeg skulle unne meg noe godt, siden en bare har bursdag en gang i året.

Etter mye tenking frem og tilbake, fant jeg ut hva jeg skulle unne meg med. En skje potetsalat til kyllingfileten, og litt is til dessert. Potetsalat har aldri smakt så godt som det gjorde den dagen (Det var faktisk bedre enn isen). Jeg har tross alt gått 4 uker uten potet, og det er ny rekord for meg.

Jeg har innsett at det er en «bivirkning» med denne livsstilsendringen. De fleste klærne mine passer ikke så godt lengre. Eller, noen passer faktisk bedre nå enn før jeg begynte. Men i all hovedsak har de fleste klærne mine blitt litt for store for meg. Det er da det er virkelig kjekt å ha en bestemor som syr strikk i livet på treningsbuksene mine, slik at de ikke faller av under jumping jacks eller knebøy.

Flere av dere som har lest artiklene har spurt om hva jeg spiser, og om ikke jeg kan legge ut kostholdsplanen min. Frank har laget planen spesielt til meg, basert på hva jeg trenger, og hva mitt mål er. Men jeg kan jo fortelle kort oppsummert hva kostholdet mitt går ut på. Det går veldig mye i grønnsaker. Og jeg spiser ikke lengre potet, bortsett fra den skjeen på bursdagen min. Til middag går det i kyllingfilet, svin, laks og annen fisk. Som så klart blir servert med grønnsaker til. Jeg bruker heller ikke olje eller smør til matlaging. Jeg skal også spise mye egg, som jeg har skrevet tidligere, men har spist meg litt lei på det. Skyr er også noe jeg alltid har i kjøleskapet.

Og så drikker jeg en og annen proteinshake, siden proteiner er viktig. Alt i alt er det et magert og proteinrikt kosthold jeg har.

En ting er i alle fall sikkert, jeg hadde aldri trodd at jeg kom til å drikke proteinshaker. Det var noe jeg tidligere trodde kun bodybuildere og andre muskelfolk drakk. Men så feil kunne jeg ta.

Nå er jeg fire uker inn i min livsstilsendring, og er veldig fornøyd. Jeg er overrasket over at jeg har klart å trene seks dager i uken i fire uker. Det er i all hovedsak takket være Frank, for han gjør treningen morsom, i tillegg til at han er veldig flink til å motivere og inspirere meg. Noen ganger sender han meg til og med en MMS med middagsinspirasjon!

Når jeg trener uten Frank, vil han ofte ha en kort rapport om hvordan treningen gikk. Det syns jeg også er veldig nyttig, spesielt med tanke på de dagene jeg ikke har så lyst til å trene. Da gir det meg den ekstra motivasjonen jeg trenger for å komme meg over dørstokken, for jeg har ikke lyst til å skrive ”Jeg har ikke trent i dag. Jeg hadde ikke lyst”, i rapporten til han.

Jeg er virkelig heldig som har en så dyktig person som vil hjelpe meg, og det i hele åtte uker til.

LES FLERE SAKER FRA TRENING.NO:

Slik former du rumpa di

Hundeeiere er spreke

Fettforbrenningsmyter

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere