*Nettavisen* Nyheter.

Linns vei til en bedre livsstil

Foto: (Trening.no)

23 år gamle Linn skal gjennom en stor livsstilsforandring.

05.07.13 12:48

I en artikkelserie vil vi følge Linns vei til en bedre livsstil.

Hvem er Linn?

Alder: 23 år

Yrke: Sykepleier

Sivilstatus: Singel

Treningstilstand
Linn har aldri vært glad i å trene, og har derfor ikke gjort det tidligere. Da hun gikk på skolen gjorde Linn kun det hun absolutt måtte i gymtimene, og ikke mer. Helst ville Linn gå tur, for da kunne hun bare gå et lite stykke, og sitte på en stein mens hun ventet på at gymtimen skulle være over, slik at hun kunne gå tilbake og si til læreren at hun hadde gått en lang tur.

Linn har også vært støttemedlem på et treningssenter i over et år i Narvik, da hun bodde der. Hennes unnskyldninger for ikke å trene da, var at hun hadde for mye å gjøre som student, i tillegg til at Linn var mye syk det året. Ellers så har hun fått ”trent” ved å gå til og fra jobben, og å gå fra pasientrom til pasientrom på sykehuset og sykehjemmet der hun har vært i praksis på/jobbet på.

Mål med treningen
Linn har som delmål i disse 12 uker, å holde seg til kostholdsplanen og treningsplanen, uten unnskyldninger. Med støtte av meg som trener, skal vi sammen se til å være lojal til det som er planert i disse 12 uker. Å gå ned 20 kg på 12 uker kan sees som et delmål men blir også en hovedmålsetting som Linn har satt som sluttmål for dette prosjekt. Linn vil lære seg mer om et sunt kosthold, og å bruke det hun lærer ikke kun de 12 uker Linn blir oppfølgt. Hennes langsiktige målsettinger er å endre kostholdet sitt radikalt, og ikke falle tilbake til det gamle rutinene. Samtidig ønsker hun å forbli i god form når hun vel kommer i bedre helsestatus. Selvsagt ser hun det som en målsetting å fortsette å gå ned i vekt når hun har nådd hovedmålet på 20 kg. Dette vet hun kommer til å forbedre helsen, og med det håper å unngå livsstilssykdommer og ytterligere unødvendig slitasje på kne/rygg.

Målinger
Vi brukte Tanita vekt som måler kroppssammensetningen med følgende resultat;

Vekt: 115.1 Kg

Fett %: 48,5

Fettfri masse: 58.6 Kg

I tillegg har vi brukt målband måling og ekskludert kalipermåling etter ønske fra Linn. Målband målingen viste følgende resultat;

Nakke: 38 cm

Arm: 40 cm høyre og venstre

Midjemåling: 125 cm

Hoftemåling: 129 cm

Lår: 75 cm høyre og venstre

Legg: 49 høyre og venstre

Hvordan skal Linn trene?
Linn kommer til å kjøre 4 styrketrenings økter i uke. Disse varierer i intensitet og har kondisjonstrenings innslag i begynnelsen av treningsperioden. Formålet med disse ”cross-training” økter er å se til at Linn lær seg å tåle belastingen de første 4 ukene. Hun skal ”lære” kroppen å komme i gang for å deretter splitter utholdenhet og styrketrening mer spesifikt. Linn er aktiv de andre 3 dagene med enten korte intensive promenader/løping, langturer/fjellturer. Hun kommer til å kjøre styrketrening i sirkeltreningsform, intervallform og ikke minst tradisjonelt form, dvs. over microsykler som betyr at treningen periodiseres slik at hun belaster kroppen over en viss periode med forandring av intensitet, hvile og antall serier og repetisjoner. Vi skal se til at treningen blir lystbetont med innslag av utetrening, fjellturer og annet spennende treningsalternativ vi kan gjøre nå når det er sommer og det tilbys mulighet til å være ute i det frie. Innslag av korte intensive og mer tøffe treningsøkter kommer å gradvis til å bli introdusert i Linns treningshverdag.

Hva med kostholdet?
Linn har gjennomført en 7 dagers kostholds registrering. Denne brukes som ”kvittering” på hvordan hennes kostvaner har vært fram til vi starter med nye vaner. Hensikten min som trener er å være ærlig mot Linn fra dag en, slik at hun ser at gjennom mer kunnskap om trening og kosthold er det faktisks mulig å oppnå veldig mye. Linn skal mestre sin kropp gjennom å vite hvorfor hun trener og spiser som hun kommer til å gjøre. Hun har fått en sju dagers meny som består av 5-6 måltider daglig. Hun er ikke van til å spise mer enn 1-2 måltider per dag og har som vane til å spise feil og ikke minst for mye når vel gjør det. Kosten kommer til å inneholde proteinrike livsmiddel, essensielle fetter og mye grønt. Karbohydrater brukes med fornuft og som inneholder låg glykemisk indeks. I tillegg tilpasses kosten da Linn er laktoseintolerant.

Historikk/epikrise
Linns metabolske alter, målt med Tanita vekt er 38 år, dvs. 15 år eldre mer enn hva hun Linn egentlig er. Hun er ikke overvektig uten obes, dvs. kraftig overvektig med stor risiko for å utvikle livstruende sykdommer. Hun har gonartrosis i knærne og fikk i våren 2013 prolaps i ryggen. Hennes basale metabolisme ligger på ca 1900 kcal. Her har vi satt som mål å ligge 15-20 % under og i tillegg øke sin fysiske aktivitet vesentlig. Hun skal som sagt være i aktivitet daglig og kommer til å utøve alt fra styrketrening til fjelltur. Linn kommer til å skrive dagbok, dette er noe som presenteres for dere lesere på trening.no ukentlig.

Les også:
Gode øvelser for rumpa
Slik forbrenner du fett best

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.