Sommerens store snakkis, foruten strøm, var de galopperende bensinprisene. Mange steder lå pumpeprisen opp mot 28 kroner, og noen steder også opp mot 30 kroner enkelte dager.

Fremdeles ligger drivstoffprisene på over 20 kroner de aller fleste steder i landet. Tirsdag ligger prisene i Oslo på mellom 20 og 23 kroner på bensinstasjonene.

Prisene har blant annet Frp-leder Sylvi Listhaug fått kjenne på. I april byttet partilederen ut elbilen med en Chevrolet Camaro ZL1. Til bilprogrammet Broom opplyser politikeren at det gjør et kraftig innhogg i lommeboken hver gang hun skal fylle tanken.

Den ti år gamle muskelbilen med 580 hestekrefter har ifølge fabrikkdata et forbruk på 1,77 liter på mila.

– Du føler deg rimelig ranet når du er ferdig med full tank, sier Listhaug i programmet.

– Uhørt

Til programmet forklarer hun bilbyttet med at planlegging rundt lading ble for mye. Likevel er ikke livet med den amerikanske sportsbilen smertefritt.

– Begrepet fylleangst har fått et nytt innhold etter det som er skjedd. Vi burde fjerne avgiftene når det er så ekstreme priser, sier Listhaug til Broom, mens hun fyller tanken på bilen.

Overfor Nettavisen presiserer hun at Camaroen ikke står for hoveddelen av familiens transportbehov:

– Camaroen vår er ikke hverdagsbilen i familien. Det er en dieselbil som bruker 0,4 liter på mila. Hjemme hos er vi bilentusiaster, og vi har derfor biler som i stor grad kun brukes på fritiden.

Partilederen har også tidligere uttalt seg kritisk til at avgiftene på bensin ikke senkes i Norge. Hun mener at drivstoffprisen ville vært redusert med mellom syv og åtte kroner, dersom Frp hadde vært i regjering.

– Jeg synes det er helt uhørt. Vi bor i et land hvor vi er helt avhengig av bilen. I tillegg håver vi inn på oljeinntekter, så da burde vi greie å stille opp for innbyggerne. Fjerne avgifter og dempe inflasjonen, sier Listhaug.

– Handlingslammet

Samtidig som bensinprisen skjøt i været, begynte også strømprisene å stige. Regjeringen har gitt strømstøtte til husholdninger, og er på trappene med en ordning for bedrifter også. Tiltak mot de høye drivstoffprisene har derimot uteblitt.

– Vi har en totalt handlingslammet regjering, som ikke tar innover seg de utfordringene som folk står i nå - og ikke prioriterer det. De bruker altså 30 milliarder kroner mer, men gir altså ikke en krone mer i avgiftslettelser, sa hun til Nettavisen etter et stortingsmøte i juni.

Senterpartiets parlamentariske nestleder, Geir Pollestad, forsvarer det manglende kuttet i drivstoffavgiftene.

– Vi har lagt fram et budsjett nå der vi bruker mye penger på å kutte strømprisene til folk, der vi har et ansvarlig økonomisk opplegg som gjør at vi har kontroll på renta. Så har vi ikke funnet rom for å gjøre noe med drivstoffavgiftene, svarte Pollestad til Nettavisen om påstandene fra Listhaug.