RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lokfører formelt pågrepet i Spania

Togulykke Spania
Togulykke Spania Foto: Oscar Corral (Reuters)
Sist oppdatert:
Santiago de Compostela (NTB-Reuters): Blomster og muslingskjell ble lagt ned ved katedralen i Santiago de Compostela til minne om de 78 som døde i togulykken i Spania. Lokføreren er siktet for uaktsomhet.

Politiet holdt fredag vakt ved lokomotivføreren på sykehuset i pilegrimsbyen Santiago de Compostela i regionen Galicia. Toget skal ha kjørt i mer enn det dobbelte av tillatt hastighet.

Mannen, som er identifisert som Francisco José Garzón Amo (52), har fått status som pågrepet, siktet for uaktsomhet i forbindelse med ulykken. Han skal kun være lettere skadd, men politiet hadde fredag ennå ikke avhørt ham.

Ved siden av en rekke blå, hvite og rød blomster ved inngangen til katedralen, lå fredag flere muslingskjell, symbolet på byens helgen Sankt Jakob, som markerer turløypa for de mange pilegrimene som årlig tar turen til den spanske byen. Mange av ofrene var på vei for å feire den årlige Sankt Jakob-dagen.

Mange skadde
Mange hadde møtt opp for å vise respekt for ofrene, mens pårørende til de mange alvorlig skadde ventet bekymret på godt nytt om sine kjære ved byens største sykehus. Både her og ved katedralen ble det holdt minneseremonier for ofrene.

Det er flere nasjonaliteter blant de rundt 130 menneskene som fortsatt får sykehusbehandling. Tilstanden er alvorlig for 32 av dem, deriblant fire barn.

Antall døde ble fredag nedjustert fra 80 til 78.

(Artikkelen fortsetter)

Bremsesystem kan ha sviktet
Togavsporingen skjedde onsdag kveld da toget kom inn i en sving i 190 kilometer i timen. Fartsgrensen på stedet var 80 kilometer i timen.

Etterforskere forsøker nå å finne ut hvorfor toget gikk så fort, og hvorfor sikkerhetsutstyret som skal sørge for at fartsgrensene ikke brytes, ikke fikk toget ned i normal fart.

Ifølge avisa El País lyste en varsellampe på lokomotivførerens kontrollpanel for å fortelle ham at han kjørte for fort. Men toget fortsatte i samme hastighet.

Undersøkelsene sentrerer seg spesielt om ett bestemt tidspunkt, onsdag kveld klokka 20.41. Det var da jernbanens varslingssystemer slo inn, ifølge El País.

«Lokomotivføreren så at alarmen gikk av på kontrollpanelet, og han forsøkte å bremse, men kunne ikke avverge tragedien», skriver avisa.

Fortvilt
Ifølge jernbaneselskapet Renfe har mannen mer enn ti års erfaring som lokomotivfører. Han har omtrent ett års erfaring fra ulykkesstrekningen.

Like etter avsporingen skal lokomotivføreren ha ringt til togstasjonen og gitt uttrykk for dyp fortvilelse.

– Jeg håper det ikke er omkomne, for det vil hvile tungt på min samvittighet, sa han ifølge El País.

Etter ulykken har mediene vært fulle av bilder av den gråhårede mannen med blod i ansiktet og en mobiltelefon i hånden.

Spansk presse har beskrevet ham som fartsglad og vist til skrytemeldinger på Facebook.

Tilstanden alvorlig for 32
Kreftene som ble utløst i togavsporingen, var så sterke at den ene vogna fløy flere meter opp i lufta og landet på den andre siden av en betongvegg.

Togselskapet Renfe har uttalt at det ikke var noen kjente feil på toget. Enkelte medier har imidlertid antydet at det kan ha vært mangler ved de nye sporene for høyhastighetstog, som ble ferdigstilt i 2011.

En håndfull av ofrene fortsatt ikke blitt identifisert, men ifølge UD er det ingenting som tyder på at nordmenn var involvert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere