Lokker med ulovlig «Ruter»-billettjeneste: - Vi tar det alvorlig

MELDINGEN: Slik ser tilbudet flere nordmenn har fått på tekstmeldingen ut. Det kommer ikke fram noe navn fra avsenderen annet enn nummeret det er sendt fra.

MELDINGEN: Slik ser tilbudet flere nordmenn har fått på tekstmeldingen ut. Det kommer ikke fram noe navn fra avsenderen annet enn nummeret det er sendt fra. Foto: Skjermdump / scanpix

Mannen bak den omdiskuterte «Uber»-etterligningen Ride.am har nå vært med på å utvikle en ulovlig tjeneste for å dele «Ruter»-billetter. - Vi tar det alvorlig, svarer det offentlige selskapet.

20.04.19 15:35

I påsken fikk flere nordmenn meldinger fra en uadressert avsender med tilbud om gratis reiser med «Ruter», Oslos kollektivsystem.

- God dag kjære Oslo-boer! Vi utvikler en app for kollektivtransport i Oslo og gir alle GRATIS reiser med Ruter under utviklingen. Test ut tjenesten på http://www.RUTER.top og følg de enkle instruksjonene for å nyte tilbudet, står det i meldingen.

Emil Aways har programmert app-tjenesten, som skal gjøre det mulig for brukere å dele på billetter, og tar ikke på seg noe mer ansvar for eierskapet «Rutertop». Han vil heller ikke gå inn på detaljer rundt eierskapet.

- Det er enkelt og greit at man legger inn billetten på appen, deler den videre, og på den måten slippe å betale 7.000 i året for å ta en trikk, sier Aways til Nettavisen.

Mannen bak «Uber»-etterligningen Ride.am, som fikk mye pepper for å trekke brukerne sine for småbeløp, mener «Ruter» kan skylde seg selv for at tjenesten er blitt funnet opp.

- Hadde de ikke hatt de høye prisene, hadde det ikke vært interesse for å få folk til å programmere tjenester som kommer unna det her systemet, hevder han.

Telefonnummeret som sms-en er blitt sendt fra, er registrert på en person med familiær relasjon til Aways.

Ruter kom lørdag ut med en advarsel mot meldingen på Twitter:

- Tar det alvorlig

Da Nettavisen snakket med «Ruter» fredag kveld, ble det straks reagert med at «dette hørtes merkelig ut».

- Det her er ikke noe som vi kjenner til. Vi tar det alvorlig og synes det er synd at noen utnytter et kjent merkevare til egen personlig vinning, sier Øystein Dahle Johansen, pressevakt i «Ruter», og oppfordrer publikum til å være litt ekstra kritisk til kilden på slike meldinger.

Men ikke bare bryter tjenesten med Ruters vilkår ved å dele billetter, men selve tekstmeldingen, og hjemmesiden det linkes til, kan også injuriere.

PROGRAMMERER: Emil Aways beskriver rollen sin i tjenesten som programmerer, men avstår fra å kommentere noe mer bak eierskapet «Rutertop». Foto: Emil Aways / Instagram

Advokat, varemerkerådgiver og ekspert på produktetterligninger, Thomas Gaarder-Olsen, mener nemlig tjenesten bryter loven for å være i strid med eneretten til varemerket Ruter.

- Det er ikke lov å bruke et registret og innarbeidet varemerke for å promotere egne tjenester. Det er et varemerkerettslig inngrep, slik jeg kjenner til det, forteller han til Nettavisen.

- Understøtter forvekslingsfare

Aways forstår seg derimot ikke på vurderingen til Gaarder-Olsen.

- Eneste som ligner på Ruters grafikk er vel hashtaggen (ikon brukt på fanen til nettsiden, journ.anm)? Da det er en billett som deles vil den selvsagt se ut som billetten til Ruter, og deres billett er en digital sammensetning av grafikk og fonter(...) Jeg har sjekket mange av meldingene fra systemet og det er heller ikke undertegnet Ruter, forteller han, men legger til at han nå i etterkant har blokkert ordet «Ruter» fra å nevnes i utgående meldinger.

KLAR I SIN SAK: Thomas Gaarder-Olsen er ekspert på produktetterligninger og mener «Rutertop» bryter loven. Foto: Onsagers

Ifølge Gaarder-Olsen er det flere faktorer tjenesten bryter loven ved.

- Det virker som de bygger opp under markedsføringsfare når de bruker visuelt uttrykk, logo og farger, så vil jo det understøtte forvekslingsfare. Man tror at dette er et tilbud fra Ruter, forklarer han.

Aways, som peker på at man i gamledager «delte papirbilletter med venner og familie uten problemer», mener markedet kommer til å godt imot et tilbud som gjør at man slipper å betale i dyre dommer for kollektivtransport.

- Det er takket være forskjellige regjeringer som gjør det umenneskelig dyrt å ha egne transportmidler gjennom ekstreme bompriser, avgifter etc., sier han.

Ruter på sin side forteller de skal undersøke nærmere hva dette er før de foretar seg noe videre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.