«Lost»-episoden du ikke så

Foto: (Skjermbilde: Ubisoft)

Det er en person du ikke har sett i Lost, og en episode du har gått glipp av. Her er den.

19.03.08 10:27

(Spillmagasinet): «Lost: Via Domus» (veien hjem) gir alle fans av tv-serien «Lost» en ny person å forholde seg i det allerede tungt befolkede galleriet av personligheter og mysterier på den gåtefulle øya.

I spillet er du en mann som lander ute i jungelen på øya som må forholde seg til et hukommelsestap, en person som er ute etter ham og alt det andre som samtidig utspiller seg.

Kjente fjes

Historien i spillet følger sesong én og to av serien, med innslag av karakterer fra sesong tre. Hovedfokuset er på Jack, Locke, Kate, Sawyer, Charlie, Jin, Sayid, Hurley og Claire, samt «the Others». Stedene i spillet vil du kjenne igjen fra serien, alt fra flyet som akkurat har landet til «The Hatch» og flere andre.

Samtidig gir den nye karakteren ny dybde til hele historien, og hans historie er spennende i seg selv. Vi velger ikke å avsløre noe fra denne historien utover det at den har like mange overraskelser som hos de fleste andre på øya.

Spillet er en slags interaktiv episode av tv-serien, som igjen er inndelt i flere episoder hvor du hver gang får en «previously on Lost». Det hele føles som om du faktisk er med på å styre handlingen i «Lost». Gjennom interaksjon med de andre på øya, mysterieløsning og enkelte hjernetrimøvelser kommer du deg framover i historien. Som spill er det muligens noe enkelt og uten noen form for nyvinning. Likevel føles det ganske så riktig.

Varierende innpakning

Grafikkmessig varierer det fra strålende og atmosfærisk til litt rart. Grunnen til dette er at karakterene har fått ansikter kopiert fra de virkelige skuespillerne. Det fungerer godt på karakterer som Jack og Locke, men Hurley ser egentlig ikke ut som et menneske. Uansett så vil du kjenne igjen alle, og omgivelsene har vakker grafikk.

Lydmessig er det noe av det samme. Mye av dialogen føles stiv, men den er der, og musikken er også der. Slik man kjenner fra showet.

For kort

Spillets største problem er likevel at det er svært kort. Hadde det ikke vært for at enkelte av minispillene er såpass frustrerende at du vil bruke god tid på dem, kunne du ha spilt igjennom «Lost» på en kveld.

For fans er det likevel ikke noen tvil: Ønsker du å styre en interaktiv del av «Lost» så er dette greia. Du vil ikke bli skuffet. For alle andre er det bare å la være å tenke på dette spillet. Terningkastet er for fans av «Lost».

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.