RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Loven et hinder for Orkla-salg

Sist oppdatert:
Orkla-sjef Dag Opedal mener eierskapsloven er et hinder for Orklas salg av mediedivisjonen. Les mer her:
Orkla har signalisert at de ønsker å kvitte seg med Orkla Media, som er landets nest største mediekonsern. Styret i Orkla sier at flere løsninger i forhold til mediedivisjonens fremtid vil bli vurdert.

- Mediesektoren vil kreve strukturelle løsninger i tiden fremover. Endringskreftene er nettets fremvekst, og dessuten teknologi og medievaner, som er under kraftig endring, sa konsernsjef i Orkla, Dag J. Opedal under mandagens Orkla-presentasjon.

Orkla har tidligere uttalt at de er åpen for å selge seg helt eller delvis ut, dersom dette viser seg å være den beste løsningen.

Nå utarbeider konsernet et informasjons-memorandum, som vil bli gjort tilgjengelig for aktuelle aktører innen utløpet av mars. Det er Deutsche Bank som har fått jobben med å hjelpe til å finne en partner for Orkla Media.

Men Opedal ser også hindringer for å få til det de mener kan være den beste løsningen for Orkla Media: medieeierskapsloven, som sier at ingen aktører kan kontrollere mer enn 33 prosent av et marked.



- Eierskapslovgivningen i Norge er et hinder i noen tilfeller på løsninger som ellers kunne vært interessante, mener Opedal.

A-pressen kunne vært en alternativ samarbeidspartner for Orkla Media, men et eventuelt A-pressen/Orkla Media-selskap ville blitt rammet av eierskapsloven.

- Det må vi forholde oss til, men, vi har også avgitt en høringsuttalelse hvor vi påpeker om de bestemmelsene som drøftes kan være for trange i forhold til at reguleringen av dette markedet også kan henge etter den teknologi og markedsutvikling vi har sett, sa Opedal på mandagens pressekonferanse.

Tre kriterier
Styret i Orkla har satt tre kriterier i forhold til en ny samarbeidspartner eller kjøper:


At eventuell ny interessent viser evne til industriell logikk.
Dernest hvordan bidra til verdiskapning for aksjonærene i Orkla.
At partner eller kjøper stiller seg bak de publisistiske prinsippene som Orkla Media er tuftet på.


- Vi er optimistiske med hensyn til valget av en kjøper eller partner. De seriøse aktørene i markedet vil ikke ha noen problemer med å etterleve de prinsippene vi setter til grunn, sier sjef i Orkla Media, Bjørn Wiggen.

Tre hovedspor

Orklasjefen skisserte tre hovedspor når det gjelder mulighetene for Orkla Media:

- Å styrke posisjonen vi har og få verdistigning som følge av det. Deretter å ta nye posisjoner i det digitale området som vi ser som vekstområde. Vi ser at det er områder mellom der vi er posisjonert i dag, og det digitale, som vi tror vokser sammen over tid. Der ser vi at det vil komme vekst og verdiskapningsmuligheter, sier Opedal.

Disse er aktuelle

Dagbladet bekreftet i forrige uke at de ønsker å kjøpe mediekonsernet, har stablet finansiering på bena og la inn et bud på åtte milliarder kroner. Det er det eneste konkrete budet som har materialsert seg.

Finlands største mediekonsern, Sanoma, er en potensiell partner, mens svenske Bonnier sa seg interessert i fjor høst. De har tidligere samarbeidet med Orkla om et bud på den danske TV-kanalen TV2.

Ifølge NTB har også regionavisene Adresseavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen har vurdert et felles fremstøt.

Flere islendinger har sagt seg interessert i selskapet. Islandske Dagsbrún ønsker å benytte Orklas posisjon i Norden til å etablere seg i det skandinaviske markedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere