RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lovende action til PS3

(Sucker Punch)
Sist oppdatert:
«Infamous» kan fort bli spillet som får PS3-eiere gjennom sommeren.

(Spill): Fjorårets spillsommer var blant de beste noensinne, toppspillene stod nærmest i kø. Blant annet ble bilspillet «Race Driver GRID», actioneventyret «Metal Gear Solid 4», Wii-utgaven av PS2-klassikeren «Okami» og «Age of Conan» sluppet mellom mai og juli.

I år ser det ut til at det kommer til å gå mye roligere for seg, men det blir heldigvis ikke helt dødt. En av de største titlene er det PS3-eksklusive actionspillet «Infamous», og jeg har fått servert en kort men lovende smakebit.

LES OGSÅ:Spørsmål og svar - del 1 | Spørsmål og svar - del 2

Uheldig helt

«Infamous» er utviklet av amerikanske Sucker Punch, mest kjent for de plattformspillene i «Sly Cooper»-serien, og slekter tungt på åpne actionspill som «Crackdown». Du tar kontroll over Cole som bor i byen Empire City, og som etter en stor ulykke får diverse superkrefter.

Dessverre får Cole skylden for ulykken og når han våkner opp to uker senere har Empire kollapset. Målet med spillet er både å komme til bunns i hva som har skjedd og redde byen fra kriminelle gjenger.

Se alle bildene fra «Infamous»
(Artikkelen fortsetter under karusellen)

1919

Ikke akkurat strømsparing

Coles krefter lar han kontrollere elektrisitet på forskjellige måter og brukes både til å bekjempe fiender og løse oppgaver. Oppdraget jeg spilte gjennom begynte på et tak hvor jeg fikk beskjed om å få liv i noen døde batterier. Et par doser strøm senere var det gjort og jeg måtte deretter følge etter en kompis som skulle hente et våpen. Vel fremme viste det seg at våpenet var gjemt under en bil, heldigvis var et par strømkuler alt som skulle til for å flytte på den.

I den tredje og siste delen av oppdraget måtte jeg først klatre til topps i et høyt tårn for å få ned noen forsyninger. Under de første par forsøkene ble kontrollen kalt både det ene og det andre, men etter litt trening begynte styringen å sitte og det var en fryd å navigere Cole oppover tårnet (og for så vidt rundt i resten av omgivelsene også).

Farlige fiender

Etter at forsyningene nådde bakken dukket medlemmer av en av de tidligere nevnte kriminelle gjengene opp, og jeg fikk dermed testet kampsystemet. Siden oppdraget jeg spilte hører hjemme tidlig i spillet hadde jeg ikke tilgang på særlig mange krefter, så jeg måtte nøye meg med å stort sett hoppe rundt og skyte strømkuler. Forhåpentligvis åpner flere krefter sammen med omgivelsene opp for kreative og mer spennende løsninger, ellers er jeg redd for at kampene blir ensformige.

Mens jeg slåss skjedde det noe uventet, Cole gikk tom for strøm og jeg måtte finne et sted å lade han opp. Heldigvis var ikke det mer enn et knapptrykk unna, for fiendene gjorde mye skade og det var like før jeg strøk med.

Se en av trailerne til «Infamous»
(Artikkelen fortsetter under videoen)

Viktige valg

Når så fiendene var sendt til de evige jaktmarker kunne endelig folket få tak i forsyningene. Det vil si, hvis jeg tillot dem det. Utviklerne har skrytt av at du i løpet av spillet må ta ulike valg som enten gjør figuren din mer snill eller slem, noe som igjen styrer hvordan folk reagerer på deg og hvilke krefter du får tilgang på.

Siden versjonen jeg spilte bare inneholdt ett oppdrag er det vanskelig å si noe om hvor bra systemet fungerer og hvor mye det vil ha å si, men ideen og gjennomføringen virker god. Akkurat det gjelder det meste jeg så – med så lite grunnlag er det vanskelig å mene noe om hvor bra «Infamous» blir, men den tidlige versjonen klarte i alle fall å pirre nysgjerrigheten min.

«Infamous» slippes til PS3 den 29. mai. Spillmagasinet kommer med en full anmeldelse av spillet nærmere lansering. Les mer om spillet på detaljsiden for «Infamous» .

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere