RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lover deg pengene tilbake

Sist oppdatert:
Selskapet bak Gratis-ringetoner.net dropper «gratis» og lover foreldre penger tilbake.

Nettavisen satt sist uke søkelyset på den mobile innholdsbransjen. Nå bøyer selskapet bak tjenesten Gratis-ringetoner.net seg og lover å rydde opp.

Les også: Bagatelliserer klagestorm

Ble stengt av Netcom
Nettavisens kritikk mot at selskapet bak Gratis-ringetoner.net, Echovox, feilaktig reklamerte med 100 prosent gratis ringetoner, før til at Netcom på torsdag valte å stenge ned tjenesten frem til innholdet på nettsidene sto i samsvar med deres avtaler.

Etter dette har Echovox og morselskapet Blinck jobbet på spreng for å innordne seg etter de norske reglene.

- Reglene for innholdsleverandører i Norge kan leses på flere forskjellige måter. Allikevel har vi nå jobbet på spreng de siste dagene for å endre våre nettsider i tråd med de instrukser vi har fått fra Netcom, sier områdeansvarlig Liselotte Filippo i Blinck til Nettavisen.

Tjenesten er nå åpnet igjen.

- Vil ikke lure noen
Da Nettavisen påpekte svakhetene ved reklamen på nettstedet Gratis-ringetoner.net overfor Netcom, svarte de umiddelbart med å tilby alle Netcom-kunder som hadde erfaringer med tjenesten og feilreklameringen hjelp - og eventuelt sletting av krav.

Nå går selskapet bak tjenesten selv ut og lover norske kunder hjelp.

- Det er ikke vår hensikt å lure brukerne våre. Vi er aktive i mer enn 30 land og ønsker å ha fornøyde kunder. Kunder som føler seg lurt blir sjelden fornøyde, sier Filippo.

«Foreldregaranti»
Særlig vekt legger hun på foreldre av barn som har latt seg lokke av «gratis»-tilbudet.

- Det hender vi opplever at barn tegner seg på tjenester uten tillatelse fra foreldrene. Det ser vi svært alvorlig på og vi vil selvsagt refundere regningen i slike tilfeller, sier Filippo.

Dermed utlover Blinck en slags foreldregaranti og lover både rask og enkel refusjon dersom barn tegner seg opp på deres tjenester.

- Foreldre kan naturligvis også be oss om å sperre barnas mobilnummer fra alle våre tjenester. En del store mobiloperatører gir foreldre mulighet til å sperre for alle innholdstjenester, sier hun.

Vil ha klagene selv
En av grunnene til at både Nettavisen, Forbrukerombudet og Netcom reagerte på tjenesten Gratis-ringetoner.net er mangelen på et norsk kundeservicenummer. Nummeret til hjelpelinjen er et 00800-nummer, og våre forsøk på å komme i kontakt med tjenesten ble utelukkende besvart på engelsk. Allikevel håper selskapet å få klagene selv, i stedet for at kundene skal gå til Forbrukerombudet eller mobiloperatøren.

- Det er mange kunder som går direkte til ombudet eller operatøren. Vi skulle ønske de heller kom til oss, slik at vi kunne ordne opp med dem direkte og dermed også få muligheten til å forbedre oss, sier Filippo.

Hun forsikrer om at 00800-nummeret koster vanlig norsk lokaltakst, og at det ikke koster mer å ringe deres kundeservice enn noen andres.

- Men dere har fremdeles ingen norsktalende kundekonsulenter? Er ikke det et problem for nordmenn som ikke snakker så godt engelsk?

- Vi innser at det er et problem, og det er også noe av det vi jobber hardest med å få på plass nå. Vi tar sikte på å ha en norsktalende kundekonsulent på plass i løpet av uken, sier hun.

Inntil videre vil selskapets eneste norsktalende ansatte ta seg så godt av norske henvendelser som mulig.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere