Gå til sidens hovedinnhold

Lover nasjonal «interrailbillett» innen neste sommer

Timingen er perfekt, mener samferdselsministeren.

Allerede sommeren 2022 kan du reise fritt rundt i Norge med én togbillett, hvis samferdselsminister Knut Arild Hareide får det som han vil.

– Jeg kaller det en norsk interrailbillett, sier Hareide til Nettavisen ved spor 19 på Oslo S, før han begynner å mimre:

– Jeg er så gammel at jeg husker min interrailtur i 1992. Det å kunne reise, variere, ikke planlegge alt og utnytte fleksibiliteten og kapasiteten til jernbanen tror jeg kan bli veldig bra, sier Hareide.

Han tror timingen nå er perfekt. Ikke bare har mange nordmenn fått en aha-opplevelse etter å ha tilbrakt en eller to somre i sitt nærmeste ferieland, men det digitale har gjort en nasjonal «interrailtur» mye enklere, mener statsråden:

– Nå kan vi enklere se hvor det er kapasitet, og hvor er det ledige plassbilletter, sier han.

Kommer med innrømmelse

Prosjektet er ennå i startfasen – Jernbanedirektoratet har nylig blitt gitt oppdraget med å utrede muligheten for en slik billett fra samferdselsdepartementet. Varighet for billetten, om den skal være tilgjengelig hele året og om den bør være gyldig på fylkeskommunal kollektivtransport, er blant momentene som det nå skal ses nærmere på.

– Hvorfor har man ikke fått dette på plass før?

– Jeg tror vi har lært noe om fleksibilitet og sommerreising av korona. Jeg har vært samferdselsminister i litt over ett år, og det er først nå at jeg har tenkt på denne interrail-idéen. Jeg kan være enig i at vi burde tenkt på det før, men desto bedre at vi tenker på det nå, sier Hareide med et smil.

Sommeren 2022

Mange assosierer nok interrail med ungdommer på tur, men en nasjonal billett vil være tilrettelagt for alle:

– Interrail kan du gjøre også på min alder, sier han, og legger til:

– Tanken her er at det kan like godt være en pensjonistgjeng som tenker at nå vil de ha det litt fleksibelt.

Les også: Prissjokk på norske ferger: Gebyrene kan bli dyrere enn fergeturen

Selv om prosjektet foreløpig er i startfasen så er statsråden optimistisk med tanke på når en slik billett er på plass:

– Jeg håper vi kan ha en slags førsteløsning på plass sommeren 2022. Så kan det hende at vi må gjøre endringer underveis, men det handler om å gjøre dette stegvis, sier Hareide til Nettavisen.

Saken fortsetter under avstemningen

– Det er noen uker til valget. Nå kommer du med det som mange vil anse som et valgløfte og så ser det foreløpig ut på målingene som at du ikke blir samferdselsminister på nytt. Er dette bare valgflesk, og så er det noen andre som må ro dette i land?

– Jeg synes dette er en veldig god sak, og tør å være såpass upolitisk at jeg vil si: Jeg tror dette kommer i mål, samme hvem som vinner valget.

Les også

Denne lappen stjeler oppmerksomheten på MDG-lederens Instagram

For ti år siden var Hareide medlem av transportkomiteen på Stortinget. Siden den gang er han veldig stolt over to ting, forteller han:

– På de ti årene er jernbanebudsjettet tredoblet, og det er en satsing på jernbane som er veldig viktig. Vi tar ikke bare vare på jernbanen – vi utvikler den, sier Hareide, og legger til:

– Og så er jeg også veldig stolt over at vi har kommet på idéen Entur. Samme hvem som vinner valget så håper jeg vi tar vare på dette og utvikler det videre. Ja, vi er midt i valgkampen nå, men denne idéen hadde kommet uavhengig av om det var valg neste måned eller neste år, sier Hareide.

– Vi er veldig positive

De siste årene har det kommet flere togselskaper på norske skinner. I 2016 ble det statseide selskapet Entur grunnlagt for å gjøre det enklere å reise sømløst med kollektivt i Norge. I Entur-appen kan du planlegge reisen og kjøpe billetter uansett om du reiser med Vy, Go-Ahead eller SJ. Også billetter for en rekke kollektivselskaper ligger inne i appen, og det blir stadig flere.

– Vi er veldig glad for at statsråden ønsker å sette større trykk på nye tjenester, som for eksempel et togpass og at alle kollektivbilletter skal finnes i Entur-appen. Dette vil gjøre det enklere for de reisende å velge kollektivtransport, i stedet for bilen, sier Christel Borge, administrerende direktør i Entur til Nettavisen.

En fremtidig, norsk «interrailbillett» vil være å finne i deres systemer.

– Vi er veldig positive til dette forslaget. Det er denne typen nye, fleksible løsninger de reisende ønsker. Det er fullt mulig å få laget en norsk interrailbillett til neste sommer. Det å reise med tog i dette vakre landet vår er helt fantastisk, dette er ikke bare for ungdommer eller pensjonister – dette er for alle, sier hun.

Les også: Investert milliarder i kollektivtransport: - Redd for hva som vil skje dersom Senterpartiet kommer til makten

– Nå ønsker vi å inkludere enda flere transportmidler og enda flere kollektivselskaper med tanke på å lage et kollektivpass. Om vi klarer det til neste sommer, det tror jeg ikke, men det er drømmen. At man virkelig kan la bilen stå, og reise fleksibelt og sømløst i hele dette fine landet, sier Borge.

Viktig for miljøet

Fungerende jernbanedirektør Marit Rønning er positiv til den nye billetten, men om man kommer i mål allerede neste sommer er langt fra sikkert:

– Vi er avhengig av å få til et godt samarbeid. Jeg tror ikke det blir noe problem, men det er mye som må på plass – både fordeling av inntekter og den teknologiske biten.

Rønning sier at Jernbanedirektoratet i dette prosjektet vil fungere som en koordinerende instans, mellom togselskapene, Entur og fylkeskommunene.

Hun sier hun ble veldig glad da hun fikk høre om direktoratets nye «interrail»-oppdrag:

– Skal vi nå målene i Nasjonal transportplan, og bidra til å løse miljø- og klimaproblemet, så er enklere kjøp av billetter kjempesentralt. Det er et stort potensiale her, og midt i blinken for vår del.

Les også: Kina har over 300 ganger så høye CO2-utslipp som Norge: Nå skal de slippe ut mye mer

I likhet med samferdselsminister Hareide er hun veldig fornøyd med arbeidet som Entur gjør.

– Vi samarbeider også veldig godt med Jernbanedirektoratet. Det handler ikke bare om tog, men også når det gjelder sømløse billetter på tvers av kollektivselskaper. Vi i Entur har masse prosjekter for å skape mer fleksible billettordninger på tvers av kollektivselskaper, sier Borge.