GREFSEN/KJELSÅS: – Det er den eneste måten bydelen har for å spille inn sine behov, smalt det fra bystyrerepresentant Rina Mariann Hansen (Ap) under det Arbeiderparti-initierte folkemøtet om fremtidens kollektivtilbud i Grefsen/Kjelsås-området 23. august.
Må lage trafikkplan
Hun viste til at bydelspolitikerne i Bydelene Nordstrand og Gamle Oslo har lagd helhetlige trafikkplaner i sine bydeler, med assistanse fra Samferdselsetaten til å foreta blant annet trafikkberegninger.
LES OGSÅ: – Trikken skal i miljøgate i Grefsenveien
– På den måten kommer det frem hvilke veier som bør stenges, hvilke veier som bør ha parkering og hvilke som ikke bør ha det. Er det problemer med fremmedparkering? Bør det innføres beboerparkering i deler av bydelen? Og hvordan bør kollektivdekningen være, sier Hansen.
Når disse sakene kommer opp i bystyret får bypolitikerne en langt mer detaljert oversikt over lokale forhold, enn når etatene legger frem ett og ett prosjekt – det hun kaller «stykkevis og delt». Bydelspolitikerne kan nå selv ta grep om utviklingen i sitt eget nærmiljø.
Tar utfordringen
Ap, SV og KrFs førstekandidater til bydelsutvalget (BU), Bente M. Larsen (Ap), Hanne Lyssand (SV) og David Sortland (KrF), tar utfordringen på strak arm, og lover at med dem i BU, vil en slik plan bli utarbeidet.
LES DEBATT: Hanne Lyssand: Kollektivsatsing blir aldri gjennomført!
– Folk er bekymret, særlig med tanke på utrygge skoleveier, sier Larsen.
– BU i Grefsen/Kjelsås utarbeidet en slik plan rundt år 2000. Det er på tide vi får noe tilsvarende for Nordre Aker, sier Lyssand.
LES OGSÅ: Hva skjer når Kapellveien stenges?