RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Løping forbrenner mest

Foto: Comstock Images (Getty Images/Comstock Images)
Sist oppdatert:
- Ingen andre aktiviteter slår løping, sier treningsekspert.

(SIDE2:) - Løping gjør så mye for meg! sier «Fotballfrue»-blogger og treningsentusiast Caroline Berg Eriksen, og fortsetter:

- For det første hjelper det mot alt; sorg, glede, en hel haug med tanker, altfor mye energi og humøret generelt. For det andre gir løping bevegelse til hele kroppen, og gir derfor trening til mer enn kun en kroppsdel, som en del andre kondisapparater jo gjør.

Hun er blant mange nordmenn som har tatt på seg joggeskoene og benytter vårens finvær til løpeturer. Og det er smart. For ifølge produktsjef og treningsekspert Halvor Lauvstad ved Sats er løping noe av det beste du kan gjøre for kroppen.

- For det første er løping det mest effektive for å få bedre kondis, og i generelt bli i bedre form. Det er veldig enkel treningsform, så lenge du har to bein kan man gjøre det over hele verden når som helst, sier Lauvstad.

Bli kvitt kalorier
Lauvstad mener løping er den mest suverene aktiviteten for å oppnå god helse, og opprettholde god helse.

- Det gir også et voldsomt høyt kaloriforbruk – det er ingen andre aktiviteter som slår løping når det gjelder forbrenning. Det meste er rett og slett bra med løping, sier Lauvstad.

Dersom du er i svært dårlig form bør du «løpe deg opp» før du spurter av gårde i skog og mark. Du bør gradvis bygge opp tempoet ditt.

- Er du i så dårlig form at du ikke er i stand til å løpe, så anbefaler jeg å begynne med å gå fort. Deretter kan farten økes i takt med at formen blir bedre – etter noen økter er du til slutt oppe i jogging.

Lauvstad anbefaler generelt, uansett nivå, at du bør ha en langkjøringsøkt i uka med jevnt moderat tempo, og en intervalltrening med høyt tempo.

Kombinerer styrke og løping
Caroline sliter med et vondt kne, men vanligvis løper hun fem til seks ganger i uken.

- Jeg veksler mellom å løpe 7, 8, 10 og 12 kilometer, men kan også løpe opp mot 15 en dag om jeg føler for det. Jeg pleier å se an formen, men prøver å aldri få til mindre enn tre løpeøkter a 10 km. De resterende er gjerne på 8 eller mindre (eller mer). Ikke noe fast opplegg altså. Jeg pleier også å avlaste litt med å for eksempel sykle eller med å løpe intervaller. Jeg trener også styrke etter endt løpeøkt, sier hun.

- Nå om dagen er det litt amputert fordi jeg har fått løperkne og slimposebetennelse. En god påminnelse om at kontinuerlig løping på mølla ikke er bra, men at det er viktig å endre underlag.

Men hvordan finne motivasjonen til å ta fram løpeskoene?

- Musikk! Det har utrolig mye å si, og er veldig motiverende. Har jeg glemt musikken, kan jeg like gjerne glemme hele løpingen. Noe annet som motiverer er for eksempel den nye appen til Nike+ (GPS), eller appen som ble lansert i oktober (den hvor du trenger chip i skoen og sportsband eller iPhone). På denne måten kan du loggføre treningen din, og det er jo spennende! Når du selv får muligheten til å se fremgangen din, hvor langt du løper over tid, hvor mye du forbrenner, fart også videre får du fortere lyst til å legge ut på en løpetur, og det blir fort mye mer interessant, tipser Caroline.

Berg mener også at du kan arrangere løpekonkurranser med venner for å få motivasjon.

- Det er også viktig å variere løpetreningen. Løp både inne og ute. Varier med langkjøring, fartslek og intervaller. Dersom du i tillegg går til innkjøp av litt fresht treningstøy og riktige sko, tror jeg du er på god vei mot en bedre løpehverdag.

Utfordrer deg
Markedssjef i Nike Norge, Cecilie Schrøder, understreker at det er viktig at løping skal være gøy. På den måten får du et kick til å komme i gang. I fjor lanserte de utfordringen «Take Oslo» – hvor det handlet om å loggføre løpelengden din. Torsdag startet kampanjen «Nike+ FreeZone Challenge» hvor det skal brukes en Nike+GPS applikasjon. Det er om å gjøre å skape Norges beste løperute.

Foruten å kartlegge løpevanene dine, mener Schrøder utstyr er viktig for å bli motivert.

- Riktig utstyr er viktig, det gjelder ved hvilken som helst sport. Velg riktig utstyr ved å ta en test eller fotanalyse. Det kan for eksempel gjøres ved Löplabbet. Det er alfa omega, med feil utstyr går det ikke lenge før du kan bli skadet. Men generelt - ta det med ro, og ha det gøy.

Hva motiverer deg til å ta fram joggeskoene? Gi råd i kommentarfeltet.

Promotion:

Delta i Nike Free Zone-konkurransen her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere