RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lær å mestre stress

Sist oppdatert:
Stress over tid er svært usunt. Sjekk hvordan du mestrer negativt stress.

(SIDE2): - Stress kan være bra fordi det hjelper deg til å løse en oppgave raskt, men du kan ikke fortsette på den måten over lang tid, forklarer massør Viggo Pellicer ved massasjeklinikken Vel & Være i Oslo. De behandler ofte kunder mot stress.

Trusler og reaksjon
- Stress er like gammelt som mennesket, og trigges gjerne av såkalte kamp - og fluktsituasjoner. Alle systemene i kroppen forbereder seg på ekstrem innsats, med kort varighet. Steinaldermennesket og PC-arbeideren lever forskjellige liv, men genene har endret seg lite, mener Kjetil Prestesæter, daglig leder ved Vel & Være.

- For lenge siden kunne trusselen for eksempel være et rovdyr. Nå trigges stresset heller av frykt for sjefen, problemer med kjæresten eller en deadline på jobb, men kroppen reagerer på samme måten, sier han.

Hormonbalansen
Stress påvirker nervesystemet, hormonbalansen, pusten og fordøyelsen.

Musklene i øvre del av ryggen, skuldrene, nakken og kjeven er spesielt utsatt for stress. Kundene ved klinikken kommer ofte med hodepine, vondt i rygg og skuldre, musearm eller andre belastninger i forbindelse med PC-jobbing. Kjønnsfordelingen er cirka 60 prosent kvinner og 40 prosent menn.

HVA: Stress er direkte oversatt fysisk eller psykisk press. Kortvarig stress kan være nyttig, mens langvarig stress kan medføre risiko for ulike plager og sykdommer. Stress øker pulsen og utskillelsen av hormonene adrenalin og kortisol. Langvarig stress kan skade hjertet og kretsløpet, og det kan øke risikoen for alvorlige infeksjonssykdommer og kreft. Fysiske symptomer på stress er blant annet muskelsmerter, hodepine, tretthet, vondt i magen, hjertebank og humørsvingninger.

HVEM: Alle kan bli stresset. I vår spørreundersøkelse svarte 82 prosent av leserne at stress går veldig eller litt utover hverdagen deres. Over 1200 personer (70 prosent kvinner) og (30 prosent menn) har svart på ulike spørsmål om stress hjemme, på jobben og på fritiden. I hovedsak er det personer i alderen 20 -35 år (55, 5 prosent) som har svart, men det er også 25 prosent under 20 år som har deltatt. Resten er over 35 år.

LES SAKENE:
Sjefen stresser oss mest
Slik takler du stress på jobben

HVORFOR: Vi er bygd for å takle stress, og i korte perioder er det som nevnt både sunt. Stress over lengre tid kan derimot være helseskadelig. Ved å lære å mestre stress får du blant annet bedre fordøyelse, bedre søvn, du skjærer mindre tenner, og får det generelt bedre med deg selv.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HVORDAN: Stressmestring handler om å bli bevisst på hvor stresset ditt kommer fra og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen. I forbindelse med stressmestring stilles blant annet spørsmålet «Hva utløser stress hos deg?7, og jobber med å finne triggerne. Et annet spørsmål er: 1 Hvordan kan vi endre situasjonen?», og det jobbes med målsetting og tiltak.

Behandlinger som reduserer stress og stressymptomer er blant annet massasjeterapi og aromamassasje. Dette kan kombineres med veiledningssamtaler, om det er ønskelig, og et opplegg som er spesielt tilpasset dem.

- Stressmestring dekker hele spekteret. Massasjebehandlingene øker blodsirkulasjonen og bevegeligheten slik at smertene forsvinner. Berøringen roer nervesystemet og stimulerer utskillelsen av avslapningshormoner. Samtalene åpner for forandringer og nye muligheter. Alle kan lære å takle sitt eget stress, sier Prestesæter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VI TESTET:
For å kjenne litt på den massasjeteknikken som ofte blir brukt for å behandle stress fikk vi teste 20 minutter «stress-massasje».

Jeg forklarer at jeg er litt stiv i nakken, men ellers ingen nevneverdige problemer med verken nakke eller rygg.

- Jeg kjenner du er litt stiv her på høyre side, forteller massør Viggo Pellicer. Han begynner å massere nakken min forsiktig for å varme opp musklene, forklarer han.

- Det er viktig å begynne forsiktig og forklare hva man skal gjøre. Det er lettere å ta i litt etterhvert når musklene er blitt varme og du også er tryggere på meg. Han masserer øverst i nakken min og finner et triggerpunkt på høyre side litt ned i nakken.

- Her samler stresset seg, sier han.

Og det kjenner jeg! Han trykker hardere og det føles vondt og godt på samme tid. Selv tok Viggo en utdannelse som massør fordi han pleide å massere kona si når hun hadde vondt i ryggen.

- Jeg syns like godt jeg kunne tjene litt penger på det. så da utdannet han seg like godt som massør og har vært i jobben i syv måneder.

- Jeg liker å massere og tar det som trening, smiler han. Han forteller at mange har ulike plager og at det er viktig å si fra hvor mye man tåler og når det er vondt. Det er ikke alle som tør det. Noen er sjenerte, så da prøver jeg å få de til å slappe av. Det er jo ikke mening at det skal være vondt, men for at det skal hjelpe skal man kjenne at det tar litt, sier han.

Her kan du få oversikt over flere strekkøvelser.(Ekstern link)

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere