RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lær deg søvnknepene

UROLIGE: Kvinner har oftere mareritt enn menn fordi de tar med seg hverdagens bekymringer inn i drømmenes verden.
UROLIGE: Kvinner har oftere mareritt enn menn fordi de tar med seg hverdagens bekymringer inn i drømmenes verden. (Foto: Colourbox.com)
Sist oppdatert:
God søvn styres av tre ulike ting.

(SIDE2): Søvnen din styres av ulike behov. Her er Aftonbladets liste.

1. Hvor lenge du har vært våken
For hver våkne time bygger du opp ditt behov for å sovne. Ved et visst punkt, etter cirka 16 våkne timer - er søvnbehovet så sterkt at du kan sovne. Hvor stort søvnbehovet du har rukket å bygge opp styrer hvor dypt og lenge du sover.

2. Dagsrytmen
Sovner du før midnatt så havner din søvnrytme i fase med din biologiske dagsrytme. Du sover tyngst mellom klokka ttre og fire på natten.

3. Aktiviseringsnivået
Alle har en drivkraft for å våkne. Puls, pusting, tankeflod holder oss aktive. Hvis du har problemer med å sove så har du muligens en høyere drivkraft for våkenhet enn for søvn.

Slik sovner du lettere:

Legg hånden på magen. Følg pusterytmen.

Flytt hånden fra magen. Tenk på første bokstaven i alfabetet når du trekker inn luft. Tenk A. Kjenn hvordan luften åpner lungene dine. Fortsett og tenk på A. Følg med når luften slippes ut, fortsatt med A i tankene.

Når du trekker inn luft i neste åndedrag så tenk på B. Kjenn på pusten. I tredje åndedrag tenker du på C. Pust deg så gjennom hele alfabetet bokstav for bokstav. Kommer du helt gjennom så begynn på nytt igjen.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere