RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lur barna sunne

Sist oppdatert:
Les hvordan du gir kresne barn et sunt kosthold.

(SIDE2): Ha gulrøtter i pastasausen og lag hjemmelaget pizza. En liten vri og barnas favorittrett kan bli supersunn - helt uten at de merker forskjell. Her er noen tips som kan hjelpe deg på veien:

Hjemmelaget pizza
Lager du pizzaen hjemme har du for det første kontroll på ingrediensene samtidig som du slipper å stappe barna fulle av konserveringsmidler.

Tips: Lag bunn med litt grovere mel, bruk en litt lettere ost. Kjør på med masse friske tomater og grønnsaker på pizzaen. Hvis du vil ha pizza med kjøtt så bruk kylling, biff eller skinke. Kjøttboller eller pølser av kalkun eller kylling er også gode alternativer.

Bønner og gulrøtter i pastasausen
Spagetti og kjøttdeig er ofte en sikker vinner hos barna.

Slik gjør du den sunnere: Bruk fullkornpasta. Lag tomatsaus hvor du moser brune bønner og gulrøtter i sausen. Bruk friske tomater eller tomater på boks. Tilsett friske urter og ha gjerne litt ruccolasalat som topping.

Fargerik tallerken:
Grønnsaker kan være digg bare du gjør det litt mer spennende. Ha en dipp til grøntfôret, skjær det opp og putt det i kopper eller på et fat. Husk at de mest fargerike grønnsakene inneholder mest antioksydanter og at spis gjerne en god salat før middagsmat, eller som tilbehør.

Server sunnere alternativer
Burgere kan like gjerne være soyaburgere for eksempel. Og de kan inneholde masse grønnsaker. Barn spiser ofte ting de syns er «gøy» som hamburgere. Da er det din oppgave å gjøre de så sunne som mulig.

Frokost til middag
Noen ganger kan det funke å spise en omelett til middag. middagsmat må ikke alltid være tunge, store, retter.

Kosttilskudd
Hvis barnet ditt er veldig kresen og ikke får i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten bør du vurdere kosttilskudd.

Start tidlig
Gode vaner er også vonde å vende. Lær barna at sunn mat er god mat og at det er viktig å spise sunt for å føle seg bedre og ha mer overskudd.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere