*Nettavisen* Nyheter.

Lurer bredbånd på gamle

Foto: Paul Weaver (TV 2 Nettavisen)

Gamle mennesker har blitt lurt til å kjøpe "billige" bredbåndstelefoner til tross for at de ikke har bredbånd. Selskapet som står bak er Kundeformidling Norge på oppdrag fra BKK.

29.07.06 14:37

Selskapet Kundeformidling Norge har på oppdrag fra BKK gått fra dør til dør for å prøve å prakke "billig" bredbåndstelefon på gamle mennesker.

Det de ikke forteller, eller mottageren ikke forstår, er at de for å få IP telefon også må ha et bredbåndsabonnement.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det er bare de som ringer svært mye eller bruker nettet som denne løsningen vil lønne seg for, sier Sverre Hellesen som er seksjonssjef i BKK . Han forteller at de har drevet med dette salget i Blomsterdalen og på Askøy.

Utsatt for svindel

Fortvilte gamle som nå får brev fra BKK om at de kommer og installerer bredbånd i husene deres, føler at de er utsatt for svindel.

- Jeg vil ikke kalle det svindel, men jeg ville blitt forbannet hvis min egen far på 88 ble utsatt for dette, sier Sverre Hellesen til iBergen.no.

- Da vi fikk reaksjoner fra gamle mennesker på at dette foregikk, tok vi affære med en gang og sa til selskapet som var innleid at IP- telefoni ikke skulle selges til gamle mennesker som kanskje ikke skjønte rekkevidden av hva de skrev under på.

Uvitenhet

- Hvilken annen beskrivelse enn svindel kan vi sette på et opplegg som går ut på å selge eldre mennesker billigere telefon, men som i virkeligheten er omfattende bredbåndsopplegg?

- Uvitenhet.

- Mener du å si at selskapet dere har brukt er mindre begavet, tilbakestående? At de ikke skjønner at du for å få bredbåndstelefon må ha bredbånd?

- De har ikke kjent godt nok til produktet.

- Har dere avsluttet samarbeidet med dem?

- Nei, de selger fortsatt for oss.

Fikk melding om installasjon

Hellesen forsikrer at ingen som føler at de er blitt lurt til å skrive under på noe, må holde sin del av kontrakten, men like fullt fikk en av "oferne" for Kundeformidling Norges "uvitenhet" i dag et brev som varslet at BKK ville komme og legge inn bredbånd i huset. Dette skjedde selv om vedkommende hadde ringt og gitt beskjed om at hun var lurt og ikke ville ha noe mer med BKK å gjøre.

Hva som skjer med gamle som kan være mer surrete og som betaler de regninger som kommer uten å være helt sikker på hva de betaler for, er usikkert.

- Vi fikk beskjed etter en ukes salgsarbeid fra BKK at det ville være mer ryddig å ikke selge IP telefoni til folk som ikke hadde bredbåndslinje eller ikke trengte bredbåndslinje, sier daglig leder Kristian Elgen i Kundeformidling Norge til iBergen.no. Det er for å unngå at kundene kjøpte noe de ikke trengte.

- Kjente dere til produktet dere solgte?

- Meget godt.

- Visste dere at en måtte ha bredbåndslinje for å få bredbåndstelefon.

- Selvsagt visste vi det, sier Kristian Elgen.

Det er ikke kjent hvor mange som har kjøpt "billig" IP-telefon fra selskapet Kundeformidling Norge i den uken de solgte uten de skjerpende føringene fra BKK om en mer ryddig fremgangsmåte.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag