RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lyse fremtidsutsikter for flinke elever

På skolen hører du kanskje av og til de som sier at alt blir annerledes når dere skal ut i jobb, og at det da er andre egenskaper som teller. Men stemmer det?

En studie utført av EurekAler viser at intelligens på arbeidsplassen ikke er så forskjellig fra intelligens i skolen, skriver forskning.no.

Grundig test
Målet med studien var å finne ut om evner knyttet til akademiske prestasjoner er knyttet opp mot prestasjoner og ytelser i arbeidslivet.

For å teste dette fokuserte forskerne op noe som heter Millers Analogies Test (MAT). Dette er en test som helt siden 1926 har blitt brukt til skoleopptak og ansettelser og opprykk i arbeidslivet.

Denne testen krever kunnskap i mange forskjellige evner, blant annet vitenskap, litteratur, kunst, historie og ordforråd. Ved hjelp av denne testen kan man si noe om hvordan den som blir testet innhenter, bearbeider og anvender informasjon

Likheter mellom skole og arbeidsliv
Både i læringssituasjoner og i arbeidslivet er ytelsen delvis bestemt av tidligere tilegnede ferdigheter eller kunnskaper. I tillegg involveres man i både læring og i komplekse eller praktiske oppgaver både i læringssituasjoner og i arbeidslivet, mener forskerne.

Forskerne har denne forklaringen på hvorfor så mange tror at det som kreves for å oppnå suksess i arbeidslivet er så forskjellig fra det som kreves på skolen:

– Kanskje er det det at tester og mål ofte er utviklet for særegne situasjoner, enten utdannelsesmessige eller arbeidsmessige, som har videreført denne myten, sier forskerne som opplyser at resultatene var som ventet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere