*Nettavisen* Nyheter.

Lytt til kroppen din

Den beste legen som finnes for å finne dine symptomer er din egen kropp.

23.08.07 21:44

(Side2:) De aller fleste mennesker opplever ubehag oftere enn man skulle ønske, og mye av problemene skyldes at vi for sjeldent hører på vår egen kropp. Vi gir deg guiden til hvordan du kan lære deg å høre på det du selv prøver å fortelle deg.

Hodepine
Den vanligste kuren for hodepine er en pille. Problemet er at pillen ikke tar bort årsaken til at du har vondt i hodet, den fjerner bare smerten. Hvis du vet at grunnen til at du har hodepine er gårsdagens utskeielser er det en ting, men en hodepine kan ha mange andre årsaker.

Stress på jobb eller i privatlivet kan gi deg muskelspenninger, spesielt i nakke og rygg, som igjen gir deg hodepine. For å klare å fjerne slike årsaker trenger du helt andre hjelpemidler enn en pille.

Hodepine kan også komme av for lite inntak av vann (eller for mye kaffe i det vannet du får i deg), dårlig luft og for lite søvn. Ting det egentlig er lett å gjøre noe med. Sjekk også om du jobber eller leser hjemme i for lite lys, eller feil lys. I tillegg kan du være allergisk, og allergier mot blant annet vaskemidler kan fort gi deg hodepine.

En allergitest hos en lege kan være hjelpen du trenger, og tenk selv - sover jeg nok? Drikker jeg nok vann?

Sult
Det er ingen måte å slanke seg på som heter å spise lite eller la være å spise når man er sulten. Hvis din kropp avgir sultsignaler så er det noe man skal høre på.

Går du sulten blir du irritert, får hodepine og blir syk. Det er også viktig å spise riktig, noe som ikke behøver å bety at du skal tygge gulrot hele dagen - men alle trenger et variert kosthold.

Har du problemer med å tilfredsstille din sult så finnes det mange som kan hjelpe deg, men det beste er å gå sammen flere. Undersøkelser viser at det å spise sosialt fører til bedre kosthold og en mer positiv matfølelse.

Muskelsmerter
En undersøkelse gjort i Sverige viste at seksti prosent av alle svensker i jobb satt feil. I tillegg satt de altfor lenge i samme posisjon. Spesielt gjelder det for folk som jobber mye foran datamaskiner eller i kasser i butikk og bank.

Uansett hvilken jobb du har, eller om det er i studiesituasjon kan du hjelpe kroppen din ved å bevege deg. Det trenger ikke å være mye, og heller ikke langt. Mange ganger er det nok å reise seg opp og strekke seg.

Den samme undersøkelsen viste også at røykere ofte har mindre muskelsmerter forbundet med jobb enn de som ikke røyker. Bakgrunnen er selvfølgelig at røykere tar naturlige pauser i arbeidet for å røyke. Det er ikke spesielt sunt å røyke, men pausene hjelper både konsentrasjonen og musklene dine.

Kåthet
Kroppen din forteller deg gjerne at den har behov, og ett av disse behovene er seksuell stimulans. Skal man tro amerikanske psykologer kan undertrykt seksuelle følelser føre til muskelsmerter i form av anspenthet, overdrevne aggressive reaksjoner og dårlig søvn.

Løsningen er muligens ikke alltid å løpe på byen for å finne seg en tilfeldig partner, konsekvensene av det kan være både stress i privatlivet og andre sykdommer eller hodepine dagen etter.

Det enkleste er å være sin egen beste venn. «Onani er sex med noen du elsker», sa Woody Allen en gang, og ved å elske seg selv kan man faktisk oppnå mange helsemessige konsekvenser. Sex får blodomløpet til å øke, og hjelper dermed hjertet. En orgasme utløser endorfiner som gjør deg i bedre humør, og kan også kurere hodepine (i lengden billigere enn hodepinetabletter). I tillegg kan det hjelpe på søvnen og å slappe av i musklene.

Kanskje kan du si neste gang du har en hodepine at du bare må hjem for å ordne noe?

Finn din grense
Når en toppidrettsutøver blir skadet så fortsetter de ikke den samme treningen som tidligere. Man tilpasser alt til formen, og er det en ting kroppen din er flink til så er det å informere deg om hvilken form du er i.

Det er ingen som krever at du skal gå over grensen din, og trener du mye kan det hjelpe å skrive en treningsdagbok hvor du faktisk skriver opp hvordan du føler deg av treningen. Både med en gang og senere. Når blir du skadet? Når føler du deg utslitt i flere dager? Når får du overskudd?

Og - ta pauser. Gjør du hardt fysisk arbeid er pausene viktig. Da får kroppen sjanse til å utnytte det overskuddet du prøver å gi den.

Menssmerter
Svært mange kvinner opplever smerter og kramper mens man menstruerer. De fleste prøver å kurere problemet ved hjelp av piller. Som med hodepine er det ingen kur, men en quickfix.

De beste midlene, som har flere positive effekter enn bare å fjerne menssmertene, er omega-3 og varme. Varme gjennom varmeflasker eller lignende kan hjelpe mot kramper og omega-3 fjerner smerter under menstruasjonen.

Får du problemer med matlysten, diaré eller oppblåst mage under menstruasjonen er fiber den viktigste og beste måten å fikse det på langsiktig.

Hør på legen
Mange mennesker opplever problemer med avføring, underliv eller bryster. De fleste av oss mener det er tilfeldig og er for flaue over å gjøre noe med det.

De få som går til legen hører også sjeldnere og sjeldnere på rådene man får. Eller enda verre - prøver å gjøre problemet mindre enn det er. Tenk på din lege som rørleggeren som faktisk vet hvordan rørene til vaskemaskinen må være, eller elektrikeren som klarer å legge strømmen riktig. Man snakker med en ekspert, som de få gangene han eller hun ikke klarer å identifisere problemet vil at du skal snakke med en annen ekspert. Gjør det.

Selvfølgelig er det flaut å innrømme at man sjeldent klarer å sette seg ned på do uten at det gjør vondt, eller at man tisser blod. Poenget er at leger har hørt det før. Av de folkene som faktisk hadde mot nok til å fortelle det, og hvor mange av disse unngikk fatale konsekvenser.

Det kan fort være at problemet ditt skyldes at dietten stort sett består av Grandiosa og cola, men noen ganger er det mer alvorlige ting som kroppen prøver å fortelle deg ved å bruke de signaler den har. Legen din kan fortelle deg hva disse signalene kan bety. Hvis du er ærlig nok.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: George Mayer/Dreamstime.com

Kilder: American Psychology, Pfitzinger, Enotalone, Prevention.com, Sciencedaily.com, Health.com

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.