RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Må betale for å stå i telefonkatalogen

Foto: Thomas Bjørnflaten (Scanpix)
Sist oppdatert:
Kundene til de små mobiloperatørene, som Chess og Sense, får en ekstraregning på 130 kroner i året. Katalogselskapet Findexa vil ikke lenger la disse kundene slippe gratis.

Omkring 200 000 nordmenn har valgt bort NetCom og Telenor til fordel for de mindre operatørene. Nå kan disse få en strafferegning. Katalogselskapet Findexa vil nemlig kreve betalt for at småselskapenes kunder skal føres opp i telefonkatalogen, skriver Forbrukerrapporten.

Kundene til NetCom og Telenor betaler for oppføringen gjennom sine abonnement, mens de mindre teleselskapene ikke har slike avtaler. Til nå har Findexa latt dette slippe gjennom, men nå er det slutt.

–Så lenge selskapene ikke har avtale med oss, og at betaling for oppføring i telefonkatalogen er bakt inn i abonnementsprisen, må vi kreve inn gebyret direkte fra abonnentene. Til nå har oppføring vært gratis, men nå vil vi ikke lenger ha gratispassasjerer, sier informasjonssjef Gro Ismar i Telenors telefonkatalogselskap Findexa til Forbrukerrapporten.

Gebyret blir på 130 kroner og de som ikke betaler får heller ikke telefonkatalogen tilsendt.

Mobilselskapet Chess reagerer kraftig på ekstraregningen kundene har fått og har engasjert advokat for å se på Findexas gebyr.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere