Gå til sidens hovedinnhold

- Må bussen komme to minutter for sent?

Kent R. Nilsen kan ikke fatte hvorfor bussene ikke kan komme tidsnok til morgentoget. - Det er meningsløst, sier han til Nettavisen.

Nilsen bor på Gjøvik, og pendler to dager i uka med tog til Sandvika. De tre andre dagene pendler han til Lillehammer med buss.

Men etter to og et halvt år som pendler på disse strekningene, begynner han å bli rimelig frustrert.

Han er nemlig avhengig av å ta en av bybussene i Gjøvik for å komme seg hjemmefra og ned til Skysstasjonen hvor togene går. Men problemet er at bussene ikke korresponderer med morgentogene.

- Det virker så meningsløst at man skal ha et busstilbud hvor bussene kommer fram to minutter etter at toget har gått, sier Nilsen til Nettavisen.

Ifølge ham så kommer alle bussene mellom to og seks minutter for sent til det meste naturlige morgentoget for en som jobber utenbys, nemlig 06.35-toget fra Gjøvik.

Har du en lignende historie å fortelle fra pendlerhverdagen? Ta kontakt med Nettavisen på tips@nettavisen.no.

- Henger ikke sammen
Han har klaget på dette til Oppland fylkeskommune, som har ansvar for bybussene, men selv om han i 2008 ble lovet at de jobbet med nye ruteplaner, har ingenting skjedd.

- Man kan jo si at de har et system som funker bra internt i Gjøvik, men man kan ikke si at systemet er bra når det ikke henger sammen med verden rundt, sier Nilsen frustrert.

Pendleren kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å få bybussene til å treffe de få togene som går fra Gjøvik til Oslo-området på morgenen.

- Det virker som om man ikke er interessert i å lage et tilbud som er brukbart. Og dette gjør at det å bruke kollektivt til jobb medfører at man taper vanvittig mange timer i reising. Jeg kaster bort veldig mye tid, rett og slett, sier han.

Nilsen forteller at han kjører kollektivt av hensyn til miljøet, men også fordi han ikke ønsker å ha en ekstra bil bare for å slite den ut på pendling. Med tre barn i familien er det uaktuelt å bruke familiebilen på jobb.

- Merkelig at det er sånn
Han har også sendt en e-post til NSB, og sier han har mer forståelse for at de ikke kan endre på togtidene.

- Alle påstår at de ikke kan gjøre noe. Men Gjøvikbanen er stort sett ensporet og avhengig av å krysse med godstrafikk, så de kan jeg for så vidt forstå at er ganske låst, sier Nilsen.

- Men når det gjelder busstrafikken har jeg ikke fått noen annen grunn enn at det er mye som må endres for at det skal kunne endres noe som helst. Det er helt merkelig at det skal være sånn, og at noen er fornøyd med jobben som er gjort med dagens system, sier han forundret.

Ofte må han derfor ta et senere tog, om han ikke er så heldig og blir kjørt eller tar en taxi. Om sommeren sykler han ned til stasjonen for å komme tidlig på jobb, med 25 minutter med oppoverbakker som avslutning på arbeidsdagen.

- Hjemover går det bedre med flere av togavgangene som passer til en buss, om du ikke er så heldig og slutter klokken 16 og rekker 16.13-toget fra Oslo. Det ankommer Gjøvik klokken 18.16, ett minutt etter at bussen har gått. Og den venter ikke på noen. Da må man vente 59 minutter på neste buss, forteller han.

Og ikke nok med det..
Men ikke nok med det. Også dagene han pendler fra Gjøvik til Lillehammer, byr på problemer. Og da når han skal hjem.

- Bussen går fra nærmeste stoppested rett utenfor jobben klokken 16.07, og jeg er hjemme klokken 17.45. Med bil hadde jeg vært hjemme cirka klokken 16.50. Dette er en forskjell som ikke er akseptabel når man oppfordrer folk til å velge kollektivt, sier Nilsen.

Og rekker man akkurat ikke denne bussen, må man vente en time til neste, som igjen skaper mer problemer når han kommer til Gjøvik.

- 17.15-bussen er fremme klokken 18.15 på Gjøvik, akkurat i tide til å se bakenden på bybussen forsvinne rundt hjørnet. Da er det 60 minutter å vente på neste buss, sier han.

- Etterlyser handling
Nå håper han snart noe snart skjer med det tullete systemet.

- Jeg etterlyser handling. Alle politikere sier jo at man må kjøre kollektivt, og jeg er enig i at det er det aller beste, men da må man faktisk ha et system som fungerer. Det er ikke noen selvfølge i dag at man jobber i den samme byen som man bor, og når man bruker penger på kollektivtrafikk bør man ha et system som kan brukes av alle, sier Nilsen til Nettavisen.

Kommentarer til denne saken