RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Må ha det

Sist oppdatert:
Reklameslagord er ofte floskler som går hus forbi folk flest, viser en amerikansk undersøkelse.

Det er vanskelig å trenge gjennom med reklamebudskap, det er noe alle

reklameskapere vet. Folk flest har som regel viktigere ting å tenke på enn reklame, som familie, jobb, venner og regninger. Derfor stenger de ute det meste av informasjonsbombardementet fra TV, radio, aviser, PC og plakater.

Nå viser en amerikansk undersøkelse at forbrukere flest ikke får med seg slagordene fra kjente merkevareannonsører. Kun seks av 22 slagord fra sentrale amerikanske kjeder ble husket av mer enn ti prosent av de som var med i undersøkelsen. I tre tilfeller var det ingen av de spurte som kunne plassere slagordene, selv om de kom fra de meget velkjente butikk-kjedene Circuit City (We're with you), Kmart (The stuff of life) og Staples (That was easy), skriver USA Today.

Informasjonsstøyen er ikke alene forklaringen. Annonsørene bytter slagord for ofte, og folk som klarer å fange opp slagordene synes sjelden de er særlig troverdige.

Av en eller annen grunn fester jeg meg personlig ved de mest meningsløse slagordene, som "Kun Solos har Olos", "Må ha det, bare må ha det", eller den nå forbudte - og spesielt irriterende "Vi gjør Norge billigere". (Takk Forbrukerombudet, for at du krevde påstanden dokumentert).

Enkelte slagord har en tendens til å lime seg til sinnet på samme måte som fæle poplåter. Der skaper de mest av alt motvilje mot dem som står bak mølet. Det er i og for seg en kunst, men tjener neppe hensikten.

Her i Propaganda mener vi slagord må være enkle, konkrete og troverdige for å fremme annonsørenes interesser. "Alltid lave priser" er et godt slagord, dersom du alltid har lave priser. Ingen kan påstå at det er morsomt eller kreativt, men det gjør jobben.

Sannsynligvis er den beste markedsføringen for de aller fleste å gi et løfte som de innfrir, igjen og igjen og igjen. Ikea er et skole-eksempel på en klar forretningsidé, som kommuniseres tydelig over tid, og hvor man holder enda mer enn man lover.

Dét er god markedsføring!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere