RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Må sove i trailervrak

Sist oppdatert:
Sjåføren fra Estland sover i trailervraket mens han venter på å bli plukket opp.

(Lofotposten): – Jeg klarer meg bra, det er «very good», sier Vladimir Ojala.

Den estiske trailersjåføren må sove i et bilvrak, men klager ikke. Vinterkulda snakker han ikke om.

– Jeg er lykkelig over at jeg kom helskinnet fra ulykken. Tenk, det var 5 centimeter fra at det hadde endt riktig galt.

Totalvrak

Tirsdag smalt traileren, eid av det estiske firmaet Gernand OU, inn i bergveggen langs E10 ved Budalen i Hadsel.

– Jeg kjørte ikke fortere enn 50 km/t, men oppdaget svingen for sent, sier bilføreren.

– Det kom som et sjokk da jeg krasjet inn i autovernet, og deretter deiset inn i fjellveggen på andre siden av veien.

Ojala satt fastklemt i vraket i 1 1/2 time, og måtte klippes ut av redningsmannskapet. Han ble fraktet til sykehus. Utrolig nok kom han fra det uten skader.

Sover i vraket

– I tre-tida neste dag kom sjåføren innom oss, rett fra sykehuset i sandaler og T-skjorte, forteller Arild Didriksen, som driver Viking redning lokalt.

Viking-folkene tok da Ojala ut til trailervraket, som de hadde etterlatt på Krogstads slette ved Eidet dagen før.

– Noen av eiendelene hans, blant annet en bag med klær, hadde havnet ute på veien under ulykken, forteller Piotr Baszak, ansatt i Viking redning.

– Det kom godt med for ham at vi hadde tatt vare på dem, for det var et kaldt sted å tilbringe natta.

Varm kaffe

Torsdag blir den forhutlede trailersjåføren invitert tilbake til Viking-verkstedet. Han får i seg varm kaffe og kan snakke ut om opplevelsen. Baszak, som opprinnelig er fra Polen, tolker for Ojala på et slags halv-russisk.

– Jeg bor 200 meter fra den russiske grensen, sier lastebilføreren.

– Hjemme hos oss snakker vi både russisk og estisk.

– For galt

Ojala var på vei til Finnsnes med en last glass, da det gikk galt for ham på veien.

– Firmaet sender to biler oppover, som kan frakte vraket vekk, sier han.

– Når de kommer, vet jeg ikke sikkert. Det kan bli noen dager.

I mellomtida belager han seg på å sove i det sammenknøvlede førerhuset. En vennlig sjel på stedet har koblet strøm til fra et bilbatteri.

– Men det er for galt av selskapet å la ham vente slik. Han skulle hatt rom på hotell, kommenterer den vennlige sjelen.

Får ny bil å kjøre

– Hvordan tar firmaet det at hele bilen er knust?

– Det er jo alvorlig. Men når jeg kommer tilbake, har jeg fortsatt jobb. Hadde jeg vært beruset under ulykken, ville det vært en annen sak. Jeg kjører ikke beruset, naturligvis, svarer yrkessjåføren.

Han pleier å være på veien mellom en og tre uker i strekk.

Regninga

Arild Didriksen er glad for at firmaet tar på seg å hente vraket.

– Vi har jo hørt om selskapet som lar bilvrak stå igjen, og stikker av fra regninga for berginga, sier han.

– Det ser ut til at vi kan få betaling denne gangen.

Vinterføre

Kjøretøyet, som har vært på veien for siste gang, var utstyrt med helårsdekk. Dette er vanlig for trailere som kjører i Europa, hvor det er piggdekkforbud.

– De utenlandske selskapene er ikke alltid forberedt på vinterføret hos oss, sier Didriksen.

– Helårsdekk uten kjetting på hjulene holder ikke på glatte veier som vi hadde tirsdag. For så vidt var det enda verre før: Selskapene har lært år for år.

Tross alt en lykke

Vladimir Ojala ble kastet tilbake i tid tirsdag.

– En gang tidligere har jeg vært på sykehus. Det var da jeg ble påkjørt på sykkel som 16-åring.

Han priser seg lykkelig over at ingen kom til skade i den voldsomme ulykken, tross alt.

Les flere saker på Lofotposten her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere