RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Magert slankekurs

Stine (25) syns alltid hun har vært litt rund i kantene. Men treningsopplegget ”Easy Life” ble temmelig spinkle saker.

Tips fra personlig treningsinstruktør, felles økter med de andre kursmedlemmene, undervisning i kosthold og ernæring, samt en pulverkur på kjøpet var det treningssenteret Avancia Holmlia kunne lokke med.

Senteret skulle arrangere opplegget ”Easy Life” for første gang, og Stine Nesholen syntes opplegget hørtes perfekt ut for henne.

Magert utbytte
- En venninne av meg hadde gått på kurset bare en ukes tid, og jeg var glad da også jeg fikk lov å begynne, erindrer Stine.

Hun var skikkelig gira, og gledet seg til å komme i gang med opplegget. Men det tok ikke så veldig lang tid før hun forsto at hele greiene var relativt uproft.

Selve konseptet ”Easy Life” virket nemlig å være solid, men det var overhodet ikke måten treningssenteret Avancia Holmlia arrangerte det på.

Den personlige treningsinstruktøren så Stine aldri noe til, fellesøkten med de andre kursdeltakerne stoppet opp. Musikkanlegget hadde gått i stå, fikk Stine og de andre beskjed om.

Dessuten kom ernæringslæreren så godt som alltid for sent til timene hun skulle holde, ja enkelte ganger opptil en time for sent, uten at deltakerne fikk noe form for erstatning for dette. Og pulverkuren de hadde blitt lovet – den var plutselig ikke en del av kurskontingenten i det hele tatt.

Stine hever kontrakten
- Vi betalte jo tross alt 1190,- i måneden for dette kurset! Når vi ikke var i nærheten av å få det vi var lovet, så ønsket jeg å trekke meg fra hele opplegget, forteller Stine.

Og etter å ha satt seg litt inn i Forbrukerkjøpsloven, så viste det seg at det hadde faktisk Stine full rett til.

Dersom en kunde ikke får den varen eller tjenesten han har betalt for, og det er vesentlige avvik fra en kontrakt som er skrevet, kan avtalen heves.

Og Stine både ringte og skrev til Avancia at det var dette hun ønsket å gjøre.

Men Ola Åfløydal, daglig leder ved senteret sier nei, og fortsetter faktisk å trekke penger fra Stine, selv om hun anser seg for ferdig med Easy Life-kurset og sitt forhold til Avancia Holmlia.

Kontrakten var bindende, og det måtte jo til og med Stine forstå, kom det fra den kanten.

Må man godta erstatningsprodukt?
- At han snakket til meg som jeg var dum, syns jeg var utrolig provoserende. Greit at jeg er litt rund i kantene og kanskje litt tykk, men dum jeg har aldri vært, sier Stine, som sto på sitt og krevde å få heve avtalen.

Ola Åfløydal på sin side ville bare gå med på å gi Stine et nytt kurs. Det hadde vært ting med kurset som ikke var helt heldig mente han, men ikke nok til at heving var berettiget.

- En bedrift kan ikke uten videre tilby en kunde erstatningsprodukt. Dersom kunden har mistet tillitt til en selger, i dette tilfelle treningssenteret, har kunden i mange tilfelle anledning til å heve kjøpet, få pengene tilbake og la være å godta noe erstatningsprodukt, sier Paal Bjønnes i Forbrukerrådet.

Får pengene tilbake
Å få Ola Åfløydal til å stille til intervju skulle vise seg å være svært vanskelig. Den daglige lederen på Avancia Holmlia sier hele tiden til «TV 2 hjelper deg» at han akter å stille, men utsetter tidspunktet gjentatte ganger.

Vi ser oss dermed nødt til å oppsøke Åfløydal en tilfeldig dag på treningssenteret for at Stine skal få svar på sine spørsmål. Åfløydal har i mellomtiden betalt tilbake de pengene treningssenteret trakk fra Stine etter at hun sa hun ville heve avtalen, men i følge Åfløydal er dette kun gjort fordi Stine har kontaktet «TV 2 hjelper deg», ikke fordi hun egentlig har krav på det.

I samtalen med Stine innrømmer likevel Åfløydal at det var flere mangler ved kurset som Stine gikk på, og at det overhodet ikke funket optimalt.

Men selv om Forbrukerrådet sier noe helt annet, mener Åføydal at han er i sin fulle rett til kun å tilby Stine et erstatningskurs.

At Åfløydal skal ha snakket til Stine som hun var dum, avviser han på det sterkeste. Og i tilfelle Stine har forstått det slik, beklager han.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no. Eller tips oss på hjelperdeg@tv2.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere