RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Magisk spill til Xbox 360

Sist oppdatert:
Vi har testet det lovende «Blue Dragon» til Xbox 360.

Klikk på playknappen over for å se eksempler på kampscenene i «Blue Dragon».

(Spillmagasinet): Rollespillet «Blue Dragon» er det mest solgte 360-spillet i Japan, og den 24. august slippes det endelig i Europa.

For å lage spillet hyrte Microsoft inn et drømmelag bestående av «Final Fantasy»-skaperen Hironobu Sakaguchi, «Dragon Ball»-skaperen Akira Toriyama, og «Final Fantasy»-komponisten Nobuo Uematsu.

Jeg har spilt gjennom rundt en tredjedel av spillet, og hvis det er noe å gå etter kommer «Blue Dragon» til å bli helt fantastisk. Riktignok vitner ikke det jeg har sett om et særlig nyskapende spill, men jeg har hatt det utrolig gøy og gleder meg veldig til resten.

Typisk historie

«Blue Dragon» forteller en ganske typisk, men spennende historie om det gode mot det onde. Spillets dramatiske åpningssekvens viser blant annet landsbyen til hovedpersonen Shu mens den blir knust av et monster, noe han ikke finner seg i.

Shu og kompisene hans prøver å stoppe beistet, men det går så absolutt ikke etter planen. Monsteret drar med seg gjengen ned i en merkelig ruin og «Blue Dragon» er for alvor i gang.

«Hvis resten av spillet er like bra, kommer «Blue Dragon» til å rocke hardt!»

Nydelig grafikk

Det første som slo meg da jeg startet «Blue Dragon» var hvor pent det er. Grafikerne har gjort en glimrende jobb, jeg satt hele tiden med følelsen av å spille hovedrollen i min egen japanske tegnefilm.

Alt fra omgivelsene og til fiendene føles levende og sjarmerende, og jeg var alltid nysgjerrig på hvilken grafisk godbit som ventet rundt neste sving. Sammen med musikken skaper grafikken en fabelaktig stemning og gjør for eksempel så de onde områdene er nettopp det.

Blå drager

Hulene, slettene og de andre omgivelsene er fulle av stadig kraftigere fiender som du selv velger om du vil slåss mot.

De forhatte tilfeldige kampene, som blant annet har vært med i de fleste «Final Fantasy»-spillene, er med andre ord historie.

Hver av figurene som blir med på laget ditt har en blå skapning som følgesvenn, og det er de som tar seg av den underholdende og ganske tradisjonelle rundebaserte slåssingen.

Alle angriper etter tur, og du må tenke nøye gjennom hvilket angrep eller hvilken magi som skal brukes og når.

Monstre som slåss

Etter hver kamp tjener lagmedlemmene (og dragene) ferdighetspoeng og får etterhvert tilgang på nye angrep og magier.

I «Blue Dragon» kan du hele tiden bytte på hva slags type magier/angrep/ferdigheter figurene dine skal lære seg, samtidig som de får beholde alt de har lært fra før.

Du bestemmer med andre ord hvordan gjengen din utvikler seg, i motsetning til i de fleste andre rollespill. Som oftest er figurene enten låst til en klasse gjennom hele spillet eller du må begynne helt på nytt hver gang du bytter.

Høstens beste rollespill?

Hvis resten av spillet er like bra som den første tredjedelen, kommer «Blue Dragon» til å rocke hardt.

De timene jeg har spilt spillet har bydd på en spennende historie, vakker grafikk og deilig musikk, en fantastisk eventyrstemning, varierte omgivelser, og en hel haug utfordrende og underholdende kamper.

Med andre ord alt som skal til for å lage et godt rollespill.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere