Mahnoor (22) kan være den første kvinnelige norsk-pakistanske lokomotivføreren: - Veldig stolt

BAK SPAKENE: Mahnoor Tahir er for øyeblikket på markedet etter en jobb som lokfører.

BAK SPAKENE: Mahnoor Tahir er for øyeblikket på markedet etter en jobb som lokfører. Foto: Privat

I desember fullførte hun lokomotivførerutdannelsen. Nå kan Mahnoor Tahir (23) bli den første kvinnelige norsk-pakistaneren i sitt yrke.

17.05.19 22:18

- Det føles utrolig bra, jeg er veldig stolt av å bli den første kvinnelige norsk-pakistanske lokomotivføreren, forteller Mahnoor Tahir til Nettavisen.

I desember 2018 fullførte hun studiene på Norsk fagskole for lokomotivførere, og nå er hun på leting etter sin første ordentlig jobb.

- Min far jobber med billettsalg for Entur, så jeg fikk jo tidlig høre mye om tog. Det var en av grunnene til at jeg fikk lyst til å gå den veien. I tillegg hadde jeg et indre ønske om å kjøre tog, forklarer hun videre.

I et ellers så mannsdominert yrke fikk hun inspirasjon til å søke seg inn på Lokførerskolen etter å ha hørt om andre pakistanske jenter som har blitt piloter i Pakistan.

- Mamma har fortalt om det hjemme, og hun er også veldig inspirert av at de har turt å gå en annen vei enn jenter vanligvis gjør. Det var på den måten jeg tenkte «hvorfor kan ikke jeg gjøre noe lignende her også», forteller hun.

Vil være forbilde

Med det litt utradisjonelle karrierevalget har støtten hjemmefra vært helt avgjørende for Mahnoor.

- Det er ikke ofte man hører om at jenter er lokomotivførere, og spesielt ikke i den pakistanske kulturen. Men familien har støttet meg fullt ut og har gitt meg friheten til å velge hva jeg vil, sier hun.

Nå håper 22-åringen å kunne være et forbilde for andre jenter, med eller uten innvandrerbakgrunn, til å velge de yrkene de har lyst til.

- Jeg leser og hører ofte i media om jenter som blir tvangsgiftet eller presset ned av familien og kulturen, sier Mahnoor og fortsetter:

- Med dette vil jeg være et motsatt forbilde, som vil inspirere og motivere andre i vår kultur til å la jentene gå sin vei og for eksempel velge mannsdominerte yrker, og konkurrere med dem på lik linje, for å fremme likestilling.

Stolt mor

Selv synes hun utdanningen har vært helt problemfri og oppfordrer andre til selv å søke seg inn på Lokførerskolen.

- Det er bare til å prøve, tørre og oppleve noe nytt. Ikke ha meninger fra før om at «dette går ikke». Det gikk veldig bra for meg, forteller hun.

Og bak den nyutdannede jenta står en tydelig stolt mor.

- Jeg er rett og slett «damn proud», sier Munawara Tahir til Nettavisen.

- Jeg føler meg så stolt som en mor. Vi har alltid støttet henne, og det er fantastisk at hun nå setter et eksempel for andre jenter - spesielt de med pakistansk bakgrunn. Det inspirerer kanskje andre til å prøve seg og ikke nøle, legger hun til.

STOLTE: Munawara Tahir (t.v) og datteren Mahnoor Tahir er veldig stolte over at sistnevnte blir den første kvinnelige norsk-pakistanske lokomotivføreren. Foto: Privat

- Steg mot likestilt verden

Generalsekretær i LIM (Likestilling, integrering og mangfold), Dana Manouchehri, er begeistret over saken.

- Det er veldig gøy å høre. Samtidig er det ikke noe annerledes enn da en norsk kvinne skulle kjøre tog for første gang. Det blir veldig likt til hvordan vår reaksjon ville vært for 20 år siden, men nå har vi kommet mye lenger i den vestlige verden med tanke på likestilling, forteller hun og legger til:

- Jeg synes ikke vi skal gjøre det noe større enn det det er. Norsk likestillingskamp er enda ikke ferdig, vi har en lang vei å gå. Nå står det riktignok annerledes til med kvinners stilling i Midt-Østen, så det er et klart steg mot en likestilt verden.

RIKTIG RETNING: Dana Manouchehri mener man ikke skal gjøre nyheten noe større enn det er, da likestillingen i Norge har kommet lenger enn i Midt-Østen. Hun trekker likevel fram saken som et steg i riktig retning. Foto: Privat

Manouchehri mener det er et klart skifte ute og går for de som er andregenerasjons innvandrere.

- Førstegenerasjonen av de kvinnelige utlendingene som kom hit hadde kanskje mer tradisjonelle veier å gå karrieremessig, men vi ser at andregenerasjonen er «utradisjonelle», tør å stå på egne bein og har ikke primæransvaret for barna lenger, mener hun.

- Jeg synes det er stilig at moren til Mahnoor er såpass stolt, det viser at synet på andregenerasjonen har endret seg. Det er ikke et opprør, men likevel en intern endring på gang, poengterer generalsekretæren.

- Viktig å rekruttere jenter

Rektor ved Norsk fagskole for lokomotivførere, Kai Erik Jensen, forteller at de ikke fører noe register på opphavet til studentene ved skolen, men vil heller ikke avkrefte at Mahnoor er den første kvinnelige norsk-pakistanske lokomotivføreren.

Han synes det er stas at Mahnoor har fullført utdanningen, spesielt ettersom hun tilhører gruppen med kvinnelige studenter.

- Vi synes det er veldig viktig å rekruttere jenter til skolen vår. Det er noe vi fokuserer på; at vi kan få inn så mange kvinnelige lokomotivførere som mulig, forteller Jensen til Nettavisen.

I VY informerer pressesjef Åge-Christoffer Lundeby om at de heller ikke har noe medlemsregister etter etnisk bakgrunn, men henviser videre til Norsk Lokomotivmannsforbund.

- Vi er veldig glad for at andelen for både kvinner forskjellige kulturer øker. Men vi fører heller ikke noe register og skiller ikke mellom folk, forteller Rolf Ringdal, forbundsleder i Lokomotivmannsforbundet.

Han sier videre at han ikke har noe generelt kjennskap til om Mahnoor er den aller første kvinnelige norsk-pakistaneren, men vil ikke avkrefte det han heller.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.