Måling viser 70 prosent økt biltrafikk etter at sykkelfeltet kom

Bymiljøetaten i Oslo kommune delte ikke tallene som viser trafikkøkning med lokalpolitikerne.

- Dette kom ikke som en overraskelse. Vi advarte mot at dette ville skje, sier Stian Krosby.

Han er styremedlem i Frogner Høyre og bor i Eilert Sundts gate, der Oslo kommune i 2017 fjernet parkeringsplasser og anla sykkelfelt.

I 2016 gjennomførte Via Traffic Controlling en trafikktelling langs gata. Det samme selskapet gjennomførte en ny måling i 2018 - etter at sykkelfeltet var anlagt, skriver Vårt Oslo.

Resultatene viser at den totale biltrafikken gjennom gaten økt med 70 prosent. Antall biler som bryter fartsgrensen har økt fra 16 til 26 prosent. Dataene viser også at tunge kjøretøy nå bruker det som en gang var en stille bakgate.

2016-TELLINGEN: Her er tallene fra tellingen i 2016. Målingen skjedde mellom 26. september og 3. oktober. Foto: (Via traffic controlling)

2018-TELLINGEN: Her er tallene fra tellingen i 2018. Den foregikk fra fredag 21. september til torsdag 27. september. Foto: (Via traffic controlling)

- Derfor øker trafikken

Krosby forklarer årsaken til Nettavisen i videoen over. Da parkeringsplassene forsvant, ble veien mer attraktiv for andre bilister - inkludert tunge kjøretøy.

Nå frykter Krosby at Oslo kommune skal fortsette med sykkelfelt inn i Gyldenløves gate, uten at man har evaluert effekten av sykkelfeltet i Eilert Sundts gate skikkelig.

- Vi ønsker oss bedre klima, miljø og sykkelveier, men vi tror at dette tiltaket egentlig har som formål å fjerne biler og parkeringsplasser og ikke tilrettelegge for trygg sykling, sier Krosby.

Høyre på Frogner mener at det ville vært bedre å gjøre sykling langs hovedgaten Camilla Colletts gate tryggere, fremfor å fjerne biler og lage sykkelfelt i sidegatene.

Avviser resultatene

Konstituert avdelingsdirektør i avdeling for Gange og sykkel, Liv Jorun Andenes, sier til Nettavisen at kommunen ikke fester lit til målingen, og at man ikke kan konkludere med at trafikken har gått opp.

- Radarmålinger er usikre, spesielt når det kommer til syklister og tunge kjøretøy. Vi kan ikke konkludere med at trafikken har økt basert på målingene som er gjort, sier hun.

- Vi har foreløpig ingen målinger som kan konkludere med vesentlig trafikkøkning knyttet til etablering av sykkelfelt, sier hun.

Fordi lederne i Oslo kommune ikke fester lit til rapporten, delte de ikke tallene med lokalpolitikerne. Krosby måtte selv aktivt lete fram rapporten.

- Ikke holdt hemmelig

- Jeg ser at det er uheldig at de ikke fikk tilsendt trafikkmålingene. Det burde de fått, sier direktør Rune Gjøs i bymiljøetaten til Vårt Oslo, men avviser at kommunen har hemmeligholdt rapporten.

- Beboere sier at årsaken til trafikkøkning er at fjerning av p-plasser åpner opp veiene slik at de blir attraktive alternativ-ruter til hovedårer. Er dette en problematikk som dere har vurdert og tatt høyde for når sykkelfelt etableres?

- Vi kan ikke konkludere med at trafikk eller hastighet. Vi har heller ikke sett noen tydelige tendenser på at trafikken har økt der vi har etablert sykkelfelt andre steder, sier Andenes.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Politikk

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag