Gå til sidens hovedinnhold

Månedskort under 500 kroner

Forkjemperne for kollektivtrafikken viker ikke og ønsker å bedre det kollektive. I tillegg bør prisene senkes.

FROGNER/SENTRUM: Det har vært en lang prosess, men vi har fått til mye. Vi er på rett vei, men det er fortsatt mer som skal gjøres, sier Ola Elvestuen (V). Han sikter til kollektivtrafikken. Det er ønskelig at flere benytter kollektivt i byen, det er det politisk enighet om. Flere forslag har gått til bystyret opp gjennom årene, for å finne løsninger.

Alle vil jo ha bred benytttelse av det kollektive, men Venstre er det partiet som hele tiden har stått frem og kjempet for dette, sier Elvestuen.


Månedskort under 500

På noen få år har driftstilskuddet til Sporveien økt, flere avganger og flere busser har kommet.

Dette er et resultat av systematisk jobbing med dette. Nå er det viktig å få nye t-banevogner, miljøvennlige busser og ytterligere avganger på buss og trikk. I tillegg må det bli billigere å reise for dem som reiser mye, sier Elvestuen. Venstre vil at månedskortet skal bli billigere.

Det burde ikke ligge over 500 kroner. Vi vil at hverdagen for dem som reiser kollektivt skal bli enklere, i tillegg til at dette er en del av mange tiltak innenfor klimapolitikken, forklarer politikeren.

Han mener at dersom noen først har månedskort, er det lett å bruke kollektivt, ettersom hver tur ikke koster noe.

Med månedskort er det lettvint, og man har friheten til å reise dit man vil. Med et billigere månedskort er også terskelen for å bruke kollektivt lavere.


Fremkommelighet viktig

I hele to omganger har det vært omorganiseringer i Sporveien. Elvestuen har tro på at tilbudet vil bli enda bedre.

Om det nye billettsystemet kommer opp, vil det også gi nye muligheter til lettere reise. Hittil har jo det vært en katastrofe, mener han og legger til at tilbudet uansett skal gjøres både bedre og enklere. Om Venstre får det som de vil.

Vi har hele tiden bidratt til å gjøre kollektivtrafikken bedre. De viktigste punktene er bedre fremkommelighet og flere ruter, oppgradering av t-banetunnelen på Majorstuen og sikkerhetsmessige tiltak, sier han.


Venstres hjertesak

Venstre er positive til Homansbyen t-bane og mener at det er på tide at en avgjørelse tas.

Dersom stasjonen kan gi et bedre trafikktilbud, er vi veldig positive, og om det skulle bli dyrere enn forventet vil vi bruke penger på det. Kollektivt er så mye mer enn bare miljøpolitikk. Jeg er en ekstrem bruker, smiler Elvestuen. Han liker å komme seg lett og raskt rundt i hovedstaden og tar sjelden taxi.

Venstre har alltid hatt kollektivtrafikken på sitt program, og partiet var pådrivere i 2003 for å beholde Briskebytrikken. Trikken ble, og ifølge Elvestuen ble tilbudet bedre.

Det viser seg at systematisk jobbing gir resultater. I løpet av få år har det skjedd store endringer. Tar man bit for bit og starter i den ene enden, så får man det til, smiler han.


Miljøvennlig buss

Fra neste år vil 21-bussen bli en pioner. Denne vil være den første etanoldrevene bussen i Oslo.

Vi vil ha flere avganger med buss, og da må de bli miljøvennlige. Ja, det er dyrere, men hele bussystemet er ute på anbud. Dette gjør at det kan stilles ordentlige miljøkrav. Prisen skal ikke avgjøre miljøet. Det trenger ikke å koste så mye mer, men om det gjør det, skal vi ta kostnadene. Vi er på vei, avslutter han.

Reklame

Nå er bestselgeren endelig på tilbud