*Nettavisen* Nyheter.

Marconi utfordrer Tandberg

Elektronikkgiganten Marconi har i forbindelse med at de ønsker å bruke mer videokonferanse internt, utviklet et videokonferanseprodukt som de ønsker skal bli en ny pengemaskin

19.05.08 01:16

Les også:

Vil ha utbytte fra Tandberg

Det går frem av en artikkel i Pittsburg Business Times.



Marconi lanserte nylig sitt ViPr-produkt, Virtual presence videoconferencing system. Ifølge selskapet leverer systemet bedre lyd og bilde gjennom flatskjermer, enn hva konkurrende systemer gjør.



Marconi er i utgangspunktet en hardware-produsent, og ViPr-produktet er derfor nytt territorium for konsernet. Selskapet ønsker ikke å si noe om potensialet til produktet.



- Dette året er inntektene veldig små. Men det er potensialet. Det blir et interessant tall neste år, sier visepresident for teknologi, Brian Mosen, i Marconi til bladet.



Siden ViPr ble lansert sist høst har Marconi solgt 100 terminaler, mens ytterligere 100 er i salgskanalen. Det er i hovedsak statlige etater som kjøper Marconis produkter, blant annet den amerikanske marinen, justisdepartementet og etterretning. Prisen skal være omkring 13.000 dollar pr. enhet.



Planen er å begynen å selge til forretningsmarkedet i midten av 2003, og da til noe reduserte priser.



Marconi har ifølge Pittsburg Business Times brukt 10 millioner dollar på å utvikle systemet.



Det vil ta et år eller to for å få inntekter til å dekke utviklingskostnadene, sier Rosen.



Partner Andrew Davis i det ledende analyseselskapet for videokonferanseindustrien, Wainhouse Research, karakteriserer produktet som en Ferrari sammenlignet med konkurrentene. Han mener produktet tilhører den øverste delen av markedet.



Han forventer ikke at produktet slik det er i dag vil ta store markedsandeler i det brede markedet. Systemene til Tandberg koster mellom 5.500 og 9.000 dollar pr. enhet.



Rosen opplyser at den redesignede enheten som skal slippes senere i å, forventes å få en listepris på 9.000 dollar. Han sier videre at Marconi vil gjøre mer med produktet fremover for å kunne markedsføre det til lavere deler av markedet, og til slutt også hjemmemarkedet.



Davis mener at kvaliteten til Marconis enhet er som DVD, og en slik kvalitet kan gi et nytt løft til videokonferansemarkedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.