Mat for huden

Foto: (Crestock)

Se hva du bør spise for å forebygge blant annet rynker.

(SIDE2): Flott hud har mye med hva du putter i munnen, mener ekspertene.

Huden er kroppens største organ og er særlig sårbar overfor hva du spiser, skriver Shape.com.

Helsemagasinet har listet opp fem ulike utfordringer og hva du bør spise for å bekjempe disse.

RYNKER

Spis: Tomater med olivenolje
En ny studie har funnet ut at tomatpuré og olivenolje booster collagen i huden. Forskerne tror det er lykopen i tomaten som er nøkkelen. Dette er en sterk antioksidant og nivået er på sitt høyeste når tomaten blir varmet opp, gjerne bakt i ovnen. Olivenoljen gjør at opptaket er bedre fra fordøyelsessystemet. en perfekt måte å utnytte fordelene av denne kombinasjonen er å hamstre bokser med rød pesto. det er en flott dip eller bruk den som en smårett sammen med dampet brokkoli og fersk babyspinat.

CELLULITTER

Spis: Fet fisk som villaks eller sardiner

Fisken vil ikke få cellulittene til å forsvinne, men kan hjelpe litt. Den fete fisken bidrar med omega-3 som former cellemembranen. Jo sterkere membran, dess bedre kan cellene holde på fuktigheten. Det betyr mykere celler som kan jevne ut de klumpete cellulittene.

Til middag kan du ha finhakkede sardiner til en middelhavsrett med fullkornpasta og grønnsaker i olivenolje med hvitløk, eller en salat til lunsj, med kald eller varm villaks.

EKSEM

Spis: Yoghurt og kefir

Begge typer mat er rike på probiotika og bakterievennlige for bedre fordøyelse, sterkere immunforsvar og redusering i sensitiv hud og rødhet. Begge er ideelle sammen med müsli eller i en smoothie. Samme bakterier brukes til å lage soyamelk og kokosmelk yoghurt og kefir.

SOLBRENT

Spis: Mørk sjokolade

I en studie gjort med 24 kvinner viste det seg at sjokolade beskyttet mot solen. Gruppen ble delt i to og kvinnene som fikk en kakaodrikk før de var i solen opplevde 15-20 prosent bedre beskyttelse mot solen enn de som fikk placebo.

Det betyr selvsagt ikke at man kan droppe solkremen, men at sjokoladen kan ha en viss beskyttende effekt på grunn av innholdet av flavonoider. Sjokoladen har også vist seg å redusere blodtrykket.

FLASS

Bruk: Grønn te

Men ikke drikk teen. Masser den heller inn i hodebunnen. Teen sies å hjelpe mot at det blir for mange celler som gir deg tørr hud og kløe.

Ta to teposer med grønn te i en desiliter varmt vann i 20 minutter. Når det har kjølnet, masserer du teen inn i hodebunnen. (Hvis du har farget hår bør du snakke med frisøren din før du prøver dette)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.