RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Maten som forlenger livet

De riktige matvarene kan gi deg ekstra energi og bedre helse, men da er det på tide å begynne å spise dem nå. Her finner du noen gode tips.

Sjansene er gode for at du vil oppleve 80- og kanskje 90-årene. Men hvor godt vil du ha det?

Eksperter i alderdom mener det er vanskelig å forlenge folks liv mer enn vi allerede har gjort, men at et riktig kosthold kan gjøre de siste 5 til 10 årene av folks liv bedre. Det er ikke moro å leve lenge hvis man ikke har helse til å nyte det.

Så hva er hemmeligheten for å beholde helsen etter hvert som man blir eldre? Trening, naturligvis, og det riktige kostholdet. For å komme i gang kan du legge disse fem matvarene til kostholdet ditt.

Soya for å kontrollere kolesterolet
Nei, å legge til soya i kostholdet betyr ikke å pøse på med soyasaus på all kinamaten du spiser. Det betyr at du skal begynne å spise mer soya-mat som for eksempel soyamelk, soyanøtter eller de grønne soyabønnene som japanerne kaller edamame.

Soya har en imponerende CV. Og samtidig blir de påståtte effektene møtt med den uunngåelige skepsisen. Det er bevist at tilførsel av soya i kostholdet senker kolesterolet betydelig, noe som kan redusere sjansene for hjertesykdommer. I tillegg inneholder soya mye jern, som er særlig viktig for kvinner.

Noen kvinner sier også at soya hjelper dem med å takle hetetokter og andre symptomer på overgangsalder, men det er ennå ikke gjort langtidsstudier som beviser dette.

Uansett er den kolesterolsenkende effekten viktig nok til at du bør ta soya med i kostholdet. Ifølge en studie fra 2003 kan et riktig kosthold senke kolesterolet like mye som medisiner.

Soyabønner inneholder proteiner av høy kvalitet, sunt fett og ikke kolesterol – noe som gjør det til den ideelle hjertematen.

Fiber for hele kroppen
En gang i tiden besto kostholdet vårt stort sett av mat som er stappfull av fiber. Fiberet hjalp oss med å holde kolesterolet og blodsukkeret nede, og sørget for at fordøyelsen fungerte bra.

Med vår hektiske hverdag er vi mer troende til å spise hamburgere eller ferdigmat, og kommer bare over fiber ved spesielle anledninger. De fleste av oss burde doble inntaket av fiber for å utnytte fordelene det gir.

Studier har vist at fiber – som blant annet finnes i epler, bønner, frukt, grønnsaker og brun ris – senker kolesterolet betydelig.

Fiberrik mat får oss også til å føle oss mettere, noe som gjør det enklere å kontrollere vekten.

Antioksidanter for å beskytte hjertet og cellene
Når du ser etter «supermat», tenk på mat i forskjellige farger. Og fargene du skal se etter er mørkeblå/lilla, rødt, grønt og oransje.

Karotenene og anticyaninene som gir fargen til disse matvarene, inneholder stoffer som beskytter mot hjertesykdommer og kreft, i tillegg til å øke balanseevnen og hukommelsen.

Supermatlisten bør inneholde:
Mørkegrønn: Brokkoli, som motvirker tykktarmkreft, og spinat, som er en god kilde til kalsium.

Rød: Røde tomater, spesielt hvis de er kokte, beskytter mot prostatakreft.

Oransje/gul: Squash, poteter og gulrøtter er godt for lungene og motvirker noen typer hudkreft.

Mørkeblå/lilla: Eggplanter, plommer, blåbær og bjørnebær minsker sjansen for hjertesykdommer fordi de får leveren til å suge til seg ekstra kolesterol. I tillegg er de gunstige for hjernefunksjonen.

Kalsium for benbyggingen
Hvis du vil ha sterke ben og minske sjansene for brudd etter hvert som du blir eldre, spis kalsiumrik mat som ost og melk. Kalsium holder også tennene dine sterke og hjelper musklene å trekke seg sammen. Nyere studier har vist at kalsium også kan være til hjelp ved slanking.

Etter hvert som du blir eldre, minsker innholdet av mineraler i benene. For lite kalsium øker risikoen for benskjørhet, og dermed faren for invalidiserende og til og med livstruende brudd.

Melkeprodukter er den beste kilden til kalsium. Velg lettmelk og yoghurt med lavt fettinnhold. Matvarer som mørkegrønne grønnsaker, tørkede bønner og sardiner inneholder også kalsium.

Vann for energi og huden
De aller fleste drikker ikke nok vann. Vi trenger vann for å skylle ut giftstoffer, og gi cellene energi.

Ikke dropp vann bare fordi du ikke vil stå opp å gå på do om nettene. Bare vær litt mer strategisk med når du drikker det. Hvis du drikker i løpet av dagen i stedet for kvelden, så slipper du å stå opp.

Hvis vanlig, rent vann ikke er spennende nok kan du legge til sitron, lime eller appelsin for å gi det smak.

Konklusjon
Ikke tro at dette er vanskelig å få til. Du trenger ikke følge alle rådene med en gang. Skynd deg sakte og start med det du synes er lettest. Det er ikke så vanskelig hvis du ikke gjør alt på en gang.

Siste fem saker på Mozon:
Trekker all kurs-støtte til leger
Kosthold for et langt og godt liv
Kan trening gjøre den større?
Når lysten mangler
"Slåss" deg frisk

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere