RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Folkehelseinstituttet venter en sterk økning i infulensasyke i tiden som kommer.
Folkehelseinstituttet venter en sterk økning i infulensasyke i tiden som kommer. (Thinkstock/Illustrasjon)

Maten som lindrer

Sist oppdatert:
Forkjølet eller har du influensa? Is, suppe eller kylling kan gjøre deg raskere frisk.

(SIDE2:) Ordene forkjølelse og influensa brukes ofte om hverandre. Men det er ikke det samme.

Forskjellene
Forkjølelse er en virusinfeksjon i slimhinnene i nese og hals. Snørr og rennende nese er typiske symptomer, skriver Folkehelseinstituttet på sin hjemmeside.

Influensa er derimot en virusinfeksjon som også infiserer deler av nedre luftveier, og som rammer hele kroppen med smerter og feber. Ved influensa kommer symptomene brått og noen får også muskelsmerter, hodepine, påvirket allmenntilstand og tørrhoste. Mageplager er sjeldne, men kan opptre spesielt hos barn. Influensa varer oftest i sju til ti dager.

Når vi er midt i en smitteperiode, som ofte er fra desember til april, kan du ta noen forebyggende tiltak. Generelle råd er å vaske hendene ofte, og unngå å hoste og nyse på andre. Hvis du er syk, bør du holde deg borte fra arbeid, skole og barnehage, både av hensyn til deg selv og for å unngå å smitte andre, skriver fhi.

Er du først blitt syk, er det noen enkle ting du kan gjøre for å lindre ubehagelighetene.

Her er noen råd, ifølge helsenettstedet WebMD.

Is kan berolige en sår, hoven og vond hals. Det kan også bidra til å holde deg hydrert, da mye væske er viktig for å bekjempe forkjølelsen og influensaen. Se gjerne etter saftis som ikke inneholder altfor mye sukker.

Selv om du kanskje ikke har den største appetitten når du er syk, må du få i deg noe. Kylling- eller kalkunsandwich er da et sunt måltid som gir deg proteiner og næring. Det gir kroppen energi til å kjempe mot sykdommen.

Hvis du ikke orker å spise noe, kan et alternativ være en næringsrik juice. Lag en drikk med mye frukt eller grønnsaker, da forsterker du immunforsvaret og får i deg væske samtidig.

Et annet alternativ er å lage en suppe. Orker du ikke å lage mat selv, kan du kanskje få kjæresten eller en venn til å lage hjemmelaget suppe til deg? Kyllingsuppe hevdes å være spesielt bra med tanke på å bli frisk, og måltidet kan være betennelsesdempende. Tidligere studier hevder også at varm kyllingsuppe er bra for flimmerhårene, hårene i nesegangene, som er med på å beskytte kroppen mot bakterier og virus.

Ingefær skal være bra mot mageknip og kvalme. Noen studier hevder også at ingefær er med på å bekjempe betennelser. Løk er en annen grønnsak som skal gjøre immunforsvaret sterkere, og også hjelpe når du er syk. Å tilsette litt hvitløk i maten kan derfor være lurt.

Grønn og sort te inneholder antioksidanter som er bra mot sykdom. Puster du inn dampen når du lager te kan dette også føles godt for lungene. Tilsett honning eller sitron for å berolige halsen.

Noen får vondt i magen eller blir kvalme i forbindelse med influensaen. Da kan banan hjelpe fordi det er lett for magen. Ris, eplemost eller toast er annen mat som kan være lurt å starte med om du har slitt med disse symptomene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere