RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Hans Trygve Holm (Avisa Nordland)

Mathias (16) skal lande på 49 flyplasser på tre dager

Sist oppdatert:
Skal fly Norge på langs.

(Avisa Nordland) Mathias Davis (16) har store planer når han forhåpentligvis har flysertifikatet i lomma i sommer. 16-åringen, som bor i Rønvik i Bodø, har drømt om å bli pilot siden han var liten gutt. Og han kommer stadig nærmere målet.

I august fyller han 17 år, som er minstealder for å få sertifikat på småfly i Norge. Og går det som han vil, har han «lappen» i lomma på 17-årsdagen.

Kontroll

– Jeg har bestandig vært fascinert av fly. Men det tok ikke helt av før jeg fikk en tur til værs i bursdagsgave av foreldrene mine da jeg var 12 år. Etter den opplevelsen ble bestemmelsen tatt, sier Mathias.

Da han var 14 år, hadde han sin første flytime.

– Ja, det var tre dager før jeg fylte 15, da. Men det var utrolig spennende. Jeg hadde sommerfugler i magen, kan man trygt si.

Mathias forteller at som barn var han litt redd for å fly.

– Jeg likte absolutt ikke å være flypassasjer. Å være pilot derimot, er noe helt annet. Når jeg selv sitter bak spakene, føler jeg meg trygg, smiler han.

Dyrt

Men det å ta flysertifikat er ingen billig fornøyelse.

– Cirka 1.400 kroner per time, pluss 200 kroner i instruktørbetaling.

– Og hvor mange timer må man ha?

– 45 timer. Så det blir en anselig sum, ja. Jeg har spart helt siden jeg var liten, men i sluttspurten må jeg nok be om støtte fra foreldrene mine, sier Mathias, som når han ikke kjører skoleflyet Cessna 172 øver i simulator, eller kjører med det radiostyrte flyet sitt.

– Det blir mye fly, flirer han.

På langtur

Når flysertifikatet er i lomma, har han planer om en skikkelig signingsferd sammen med jevngamle Stian Aarhus, som bor i Arendal.

– Vi møttes da vi begge spilte flysimulator-spill på nettet. Vi kom i snakk og fant ut at vi hadde en felles interesse; fly. Nå har han vært på besøk her, og jeg har vært på besøk i hos ham. Og vi har leid fly, med instruktør, og fløyet både i Polen og i Ålesund, forteller Mathias.

litt nerd

Han innrømmer at de nesten er på grensen til å være nerder, og vel så det.

– Da Stian var på besøk i Bodø sist sommer, satt vi på flyklubbens hangar og så på flyene, og pratet om fly, fra klokka 11 om formiddagen til nesten midnatt.

– Litt nerd!

– Ok, kanskje det.

Mathias har planene klare for hvilken utdannelse han skal ta.

– Pilot. Da må jeg enten jobbe så hardt at jeg kommer inn på den gratis pilotskolen i Tromsø, eller punge ut med en million kroner for å gå skolen i Sandefjord.

Foreløpig går han første året på studiespesialiserende ved Bodø videregående skole.

– Så jeg har jo litt tid til å forberede meg, sier han.

49 flyplasser

Men en plan han akter å sette ganske raskt ut i livet er den om å fly Norge på langs. Sammen med kompisen Stian.

– Først må vi selvfølgelig få flylappen begge to, poengterer Mathias.

Når den er i boks, er planen å besøke alle Avinors flyplasser i løpet av høstferien i år.

– I alt 49 flyplasser på tre-fire dager.

De to har prøvelandet alle plasser i simulator.

– Vi har spesielt drillet på landing på Sandane flyplass, som er en av de farligste landingsplassene i verden, sier Mathias.

Ambisiøst

De to håper å få leie skoleflyet til Bodø flyklubb til rundturen som starter i Bodø.

– Først flyr vi nordover til Finnmark. Derfra drar vi sørover og tar flyplass for flyplass langs kysten. På retur tar vi alle på innlandet, langs svenskegrensen.

Mathias har ikke hørt om andre som har gjennomført en så ambisiøs plan tidligere.

– Enkelte flyplasser blir det bare «touch-and-go» på. Men vi håper å få litt tid underveis også, sier Mathias, og legger til at planen selvfølgelig er avhengig av været.

I Widerøe

– Hva er det som er så spennende med å fly?

– Det er fantastisk og vanskelig å beskrive. Det gir en sterk mestringsfølelse.

Mathias forteller at da han for første gang skulle føre flyet selv, var han så nervøs at han ristet.

– Men det gikk fort over. Jeg hadde fløyet en del simulator, men virkeligheten overgikk alt. Da jeg omsider også klarte å ta blikket fra de to skjermene vi har i cockpit og se ut vinduene, var det bare en utrolig følelse.

– Målet er å fly passasjerfly?

– Ja, håper på en jobb i Widerøes. Men da må jeg opp i 800 flytimer. Per dato har jeg 32, smiler Mathias Davies.

Les flere saker fra Avisa Nordland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere