RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mats hadde to dager igjen før drømmereisen - så skar alt seg.

UTSATT PÅ UBESTEMT TID: Den årslange reisen Mats Grimsæth med mannskap skulle ha begynt på tirsdag, er nå utsatt på ubestemt tid etter at båten fikk problemer, to dager før avreise. Nå tyder undersøkelsene på at ny motor og nytt drev må til.
UTSATT PÅ UBESTEMT TID: Den årslange reisen Mats Grimsæth med mannskap skulle ha begynt på tirsdag, er nå utsatt på ubestemt tid etter at båten fikk problemer, to dager før avreise. Nå tyder undersøkelsene på at ny motor og nytt drev må til. Foto: PRIVAT
Sist oppdatert:
Etter et halvt år med knallhard jobbing for å realisere drømmen om en årslang seiltur, var Mats Grimsæth (20) og mannskapet klare til å dra. Så gikk det galt, to dager før avreise.

Østlands-Posten: – Det var tungt. I dag skulle vi ha begynt på turen, med direkteseilas til Bergen. Det var planen, forteller Mats Grimsæth (20). For søndag kveld, to dager før planlagt avreise for turen han hadde jobbet mot i et halvt år, skar det seg.

– Vi var på vei fra Tønsberg til Larvik, og det var motvind, så vi gikk på motor hele veien. Da vi kom innover mot Viksfjord og gjorde klart til å legge til på Bjønnesbrygga, kom det et lite dunk i motoren, og den stoppet. Vi måtte reagere raskt og kaste ut dreggen. Det viste seg at giret ikke funka. Da var det bare å tilkalle redningsskøyta, sier en tydelig skuffet Grimsæth.

De ble slept til seilerhytta, og det ble fort klart at båten måtte tas opp og undersøkes.

– Det var veldig kjipt. Men det er selvfølgelig flaks at dette skjer mens vi fortsatt er hjemme og ikke mens vi er ute og seiler, presiserer han.

Utsatt på ubestemt tid

Etter å ha tatt opp båten for å få den undersøkt på Framnes marine & industriservice i Sandefjord, ble det bekreftet at reisen må utsettes, og det på ubestemt tid:

– De ga meg svar på rekordfart; jeg må jeg ha ny motor og nytt drev. Det vil koste rundt 70.000 kroner. Så mye penger kan jeg ikke bla opp på en dag.

Avreisen vil dermed ikke skje i nærmeste fremtid.

– Dermed får vi ikke reist før tidligst 10. august, sier Grimsæth, som har påtatt seg en rekke fotografoppdrag i mellomtiden, for å finansiere reisen.

– Jeg gir ikke opp, men du kan tenke deg at når du har jobbet for dette i et halvt år, gledet deg og snakket om det til alle, og det går galt 20 meter fra brygga der du skal bruke natta til å pakke til turen, så er det et hardt slag, sier han.

For å finansiere renovasjonen av båten og forberedelsene til å kunne bo i båten i et år, har Grimsæth tatt på seg fotografjobber, ved siden av tjenestegjøring i Forsvaret.

– Utenom det, har jeg brukt all fritid til å jobbe på båten, forteller han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HARD JOBBING: I et halvt år har Grimsæth jobbet med å gjøre båten klar til avreise. Så skar det seg.



Mange har engasjert seg

Midt i skuffelsen, er Grimsæth klar på at han har fått mye støtte både fra kjente og ukjente.

– Det har nok hjulpet meg mye at både folk jeg kjenner, men også helt fremmede, har engasjert seg og støttet meg. Når til og med Jarle Andhøy tar seg tid til å komme med tips, viser det enorm støtte. Så jeg er ydmyk og takknemlig, fastholder Grimsæth.

Det at han ikke får reist som planlagt påvirker også de mange som har meldt seg på seilasen som mannskap.

– For en stund siden la jeg ut en video på Facebook om seilturen. Den har nok funka, for jeg har fått mye respons, også fra folk jeg ikke kjenner, som har lyst til å være med å seile. Én dame kommer også helt fra Østerrike for å være med. Det betyr mye at jeg kan gi andre noe, sier han, og fastholder igjen at han ikke gir opp.

– Gidder jeg, så klarer jeg det som regel, smiler han.

MOTORPROBLEMER: Trolig må både motor og drev byttes ut før Grimsæth og mannskapet kan legge ut på årsreisen.

Les flere nyheter fra Østlands-Posten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere