RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Måtte bruke egne penger og utstyr for å berge fylkesveien

Foto: Stein Wilhelmsen (Nordlys)
Sist oppdatert:
Bengt Gøran og faren rykket ut med traktor og lastebil.

Denne veien er så dårlig at Bengt Gøran Larsen og faren Oddleif rykket ut med traktor og lastebil for å få gjørmeveiene kjørbar.

Les saken i Nordlys her

Bengt Gøran forteller at 60-70 meter av veien da var så dårlig at noe måtte gjøres for at man skulle komme seg fram på veien som da var slik at biler som prøvde å komme seg fram ble s tående fast i gjørma på fylkesvei 287.

- Vi fylte da opp grus på den ene siden av veien slik at det gikk an å komme seg fram der, forteller han. Dette er ikke første gangen at lokalbefolkningen selv må ta tak og gjøre det veivesenet ikke ordner opp med. Også i fjor ble det kjørt på grus på deler av denne problemveien.

- Det er helt uhørt at bygdefolket selv må trå til med egne penger og eget utstyr for at veien skal bli i kjørbar stand, sier Bengt Gøran.

At Mesta gruset og høvlet deler av veien noen dager etter mener han bare er en slags påflikking som kun har kort virkning. Han er skråsikker på at neste vår har man de faste problemene med gjørmevei.

- Da finner vi gjørma andre på andre deler av veien, problemene har bare forflyttet seg, sier han.

Veistykket er helt nedslitt
- Veistykket mellom Middagsbukt og Tennes er helt nedslitt, her må det komme helt nytt grunndekke med fast dekke før man får en vei som er til å leve med, sier Oddleif Larsen. Han har vært bussjåfør i 23 år, og har i mange år vært i krangel med veivesenet når veiproblemene kom fram på vårparten. Han forteller at svært lite har skjedd, kun periodevis påfylling av grus, og små forbedringer.

- Akkurat nå er veien i hvert fall farbar, etter at veivesenet har kjørt på rundt ti lass med grus. Nå er det slik at veien er litt bedre i år, mens den i fjor var elendig. Bygda har fått signaler veien skal være oppgradert innen utløpet av 2017. Det har Oddleif Larsen liten tro på.

- Det er sagt oppstart i 2016, og at veien skal være oppradert med fast dekke i 2017. Skjer det er det jo flott. Men som sagt, jeg er skeptisk og tviler at dette overholdes. Oddleif Larsen vil presisere at det ikke er entreprenøren Mesta han gir skylda, men politikere og bevilgende myndigheter som gang på gang har flyttet veiprosjektet ut i tid.

- Veien har flere ganger vært høyt oppe på prioriteringslista, men har så blitt fjernet, sier han. Jeg er 54 år, og tror ikke jeg vil oppleve en opprusting av veien i min levetid. Ikke når man vet hvordan fylkesøkonomien er stilt, sier han.

Troms høyt med etterslep
Etterslepet på vedlikehold av fylkesveinettet i Troms er beregnet til 5,8 milliarder kroner. Det er et etterslep som bare overgås av Hordaland fylke med 6,9 milliarder kroner, og Nordland med 7,8 milliarder.

Fylkesråd for samferdsel Terje Olsen var ikke tilgjengelig for kommentarer i går, men har i forbindelse med dette veistykket sagt til media at det er skammelig at det norske samfunn i dag skal ha veier som er i en slik forfatning som denne fylkesveien.

Olsen var for ei drøy uke siden på besøk i Kvæfjord kommune i Sør-Troms. Her fikk han møte en lokalbefolkning som også selv har utbedret veien mellom Holand og Flesnes som nærmest gikk i oppløsning i vårløsningen. Han roser bygdefolket for initiativet, men sier også at det ikke er på denne måten man skal sikre framkommelighet på veinettet i Norge.

Les flere saker i Nordlys her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere