RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

McCann dropper JBR - satser nordisk

Sist oppdatert:
McCann Norge girer om og satser i et trådt marked. Nå er JBR historie og de satser på å styrke posisjonen i Norden og få flere nordiske kunder.

JBR ble kjøpt av den amerikanske byrågiganten McCann-Erickson i 1992 og tok McCann i navnet.

Etter drøye ti år i amerikansk eierskap ønsker byrået å tydeliggjøre sin profil og samler alle sine tre selskaper under samme navn, McCann. Dermed er JBR historie. McCann i Norge eier også Initiativ Universal Media og Scandinavian Design Group som kommer til å beholde navnet, men får en tydeligere tilknytning til morselskapet McCann-Erickson Norge.

Selskapene JBR McCann, Initiativ Universal Media og Scandinavian Design Group har vært samlet under samme tak en god stund og samspillet er nå av en slik karakter at satsingen er moden for en ny fase.

- Vi har fått redefinert vår strategi og profil og alle de tre selskapene får en tydeligere mor i McCann Norge, sier administrerende direktør i McCann Norge, Helge Wold til Propaganda.

Ifølge han er det selskapenes felles eier kommunikasjonskonsernet McCann-Erickson, som står bak satsingen og som vil bidra til tydeliggjøre posisjonen i Norge. Målet er å tydeliggjøre posisjonen i Norge og resten av Norden.

- Vi får en organisasjon og struktur som gjør det lettere å jobbe nordisk nå, sier Wold som legger til at McCann-byråene i Sverige, Finland og Danmark også vil organisere seg som norske McCann i fremtiden. Det vil si at tydelige skiller mellom de ulike delene i byråene vil viskes ut.

- Vi blir likere og dermed tydeligere for nordiske kunder, legger han til.

Dermed forsøker de å posisjonere seg til å ta en stor svensk kunde som Statoil. Norske McCann har jobbet med Statoil i snart et år, mens Leo Burnett i Sverige kan stå i fare for å miste den store byråkontrakten som er under revisjon i disse dager.

- Pitchen i Sverige er en selvstendig pitch, men det er klart at vi ønsker å få tak i Statoil også i Sverige, sier Wold.

Fra før jobber McCann nordisk med TeliaSonera og ScandicHilton. En eventuell kontrakt med Statoil også i Sverige vil være nok et skritt i retningen mot å jobbe mer nordisk.

- Dette er en del av en offensiv strategi, og Statoil vil passe inn der, sier han videre.

Thomas Høgebøl, konsernsjef i McCann-Erickson Norway, påpeker at et fortsatt skal være tre likestilte og sterke selskaper som aktivt arbeider med å utvikle seg innenfor henholdsvis reklame, media, og design. Scandinavian Design Group har utviklet en ny merkevareidentitet.

- Der det er riktig og naturlig for oss, håper vi på å kunne utnytte hverandres kompetanse på en enda bedre måte til det beste for våre kunder, avslutter Høgebøl.

JBR McCann er nå historie og blir fullt og helt erstattet av McCann.

- Merkevaren McCann har fått god tid til å feste seg i markedet og det er nå naturlig at vi tar farvel med JBR. Vi har stor respekt for historien bak en av de aller sterkeste merkevarene i norsk reklamesammenheng, men det er imidlertid mange år siden McCann skilte lag med personene bak navnet JBR.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere