RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

McCann satser på mer enn reklame

Sist oppdatert:
McCann vil ha flere ben å stå på. Nå utvider de konseptet og vil gi råd om produktutvikling for de store vareprodusentene. Det håper de på sikt vil gi flere reklameoppdrag.

Kommunikasjonshuset McCann Norge får stadig mer inntekter fra varehandel, det siste året har det blant annet fått kunder som Statoil Detaljhandel på kundelisten. Statoil og kunder som Gresvig-konsernet, GlasMagasinet og Paléet bringer merinntekter innen varehandel på hele 25 millioner kroner.

Direktør for forretningsutvikling i McCann Norge, Yngvar Husebye, erkjenner at varehandel er et viktig område for byrået, men mye vil ha mer. Nå etablerer han et nytt rådgivingskonsept, med sikte på å få tak i kundene på et tidligere tidspunkt.

Verdiøkende tjenester

McCann-konsernet, som inkluderer JBR McCann, Scandinavian Design Group og Initiative Universal Media, satser på å bygge et kompetansemiljø innen dagligvare- og kategoriutvikling og samarbeider med Even Westby, en av Norges fremste på dette området, som ny seniorkonsulent.

- Vi ønsker å fungere som en forretningsrådgiver for merkevareprodusenter og hjelpe dem i forhold til kjedene i varehandelen. Vi driver med verdiøkende tjenester for våre kunder gjennom kommunikasjon, sier Husebye og viser til at dette bare er å ta det konseptet videre.

- Vareprodusentene må sørge for at det er markedsgrunnlag for de produktene de utvikler. Vi ønsker å komme inn i rådgivningsprosessen på et tidligere tidspunkt og hjelpe dem med å finne ut hvor produktene de utvikler passer inn. Hjelpe dem med å lykkes, sier han til Propaganda.

Flere reklameoppdrag

I neste omgang håper Husebye at denne satsningen også vil føre til flere reklamekunder for McCann.

- Vi kommer markedet i forkjøpet ved å gå inn tidligere i prosessen. Det tror jeg vil sikre oss flere oppdrag, sier han videre.

Even Westby mener at skjerpet konkurranse innen dagligvaren vil skape store ringvirkninger for norsk varehandel og tror det er penger å tjene der. Ifølge ham skjerpes nå tonen innen detaljhandelen.

- Mange frykter "Lidl-effekten", med bransjeglidning og kraftig prispress som resultat. Det blir mange tapere i en slik fremtid, uttaler Even Westby, som tidligere har jobbet i NorgesGruppen og Freia.

- Løsningen må være at produsenter og detaljister i større grad går sammen for å skape sterke dagligvarekategorier og handleopplevelser. Her kan kanskje vi spille en rolle som objektive rådgivere, påpeker Westby.

– Vi tror videre at økt forretningsmessig forståelse blir avgjørende for reklamebransjen fremover, samtidig som kommunikasjonskompetanse blir stadig viktigere for norske virksomheter. Slikt sett er vi optimister for faget og markedsgrunnlaget for reklametjenester, men vi tror det blir en klarere inndeling av aktørene i markedet, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere