RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

McCann vant årets Stella

Sist oppdatert:
McCann ble tildelt årets Stella-pris for sin kampanje for Synnøve Finden. - Både kjennskap til og preferanse for Synnøve Finden har økt betraktelig, sier juryen.

Historiens tredje Stella-pris gikk til McCann Reklamebyrå. Byrået sjarmerte juryen med sin kampanje "Budeia som ingen kunne målbinde" for Synnøve Finden. Byrået vant prisen for mest effektive kampanje i konkurranse med 21 andre arbeider.

- Synnøve Finden er et eksempel på kreativ reklame med godt dokumenterte kommunikasjonseffekter. Samtidig har reklamen nådd målet om å øke markedsandelene i et marked hvor Tine dominerte totalt, heter det i juryens begrunnelse for å gi prisen til McCann.

McCann er tredje byrå som stikker av med hovedprisen under den relativt nye Stella, som er Kreativt Forums konkurranse for effektiv reklame. Konkurransen var omstridt første gang den ble lansert, for fire år siden, og flere av de største byråene boikottet den gang Stella. Den gang var det SLB som vant Stella.

To år etter var det et av byråene som nektet å delta første gang, New Deal, som vant med sin kampanje for Byggmakker.

Ifølge juryen har McCann har bidratt i en større prosess der Synnøve Finden skulle fremstå som noe mer enn bare en god kopi til giganten Tine. Vurderingskriteriene for kampanjene er først og fremst basert reklamens dokumenterte kommunikasjonseffekter, deretter på dokumenterte salgseffekter.

- Både kjennskap til og preferanse for Synnøve Finden har økt betraktelig. De kan også vise til en betydelig omsetningsøkning, sier juryleder Kari Eliassen i OBOS.

Hun viser til at alt er godt dokumentert og at reklamen har vært en sentral og viktig bidragsyter i det som er en krevende kommunikasjonsoppgave, nemlig å konkurrere med meierikjempen Tine.

- Det er vanskelig å skape sin egen nisje så lenge det finnes en som er absolutt markedsleder. Samtidig var de modige og valgte å kjøre en kampanje som var midt på konkurrentens hjemmebane. Den vanskelige oppgaven er løst med kreative og helhetlige løsninger, som har sjarmert og gitt effektive resultater, sier Eliassen.

Alle innsendte arbeider har konkurrert i samme kategori. I tillegg til årets Grand Prix, ble det delt ut fem andre priser.

- Tre stjerner gikk til New Deal DDB og OBOS for "Reklame og kommunikasjon som endringsfaktor av omdømme". To stjerner gikk til New Deal DDB og Nidar for "Laban leker seg til resultater". En stjerne gikk til BBDO Oslo og NetCom for "Eating the big Fish", og til New Deal DDB og Rema 1000 for "Pris- og kommunikasjonsvinner i dagligvaremarkedet".

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere