RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

McDonald's skal redde laksefesten

Sist oppdatert:
John Fredriksens Marine Harvest setter sin lit til at McDonald's skal pumpe laks til folket.
Nærmere 100 forventningsfulle og hovedsakelig dresskledte kvinner og menn stimet onsdag morgen inn på McDonald's-restauranten i Klingenberggaten i Oslo.

Grunnen? De skulle få kvartalsresultatet til den børsnoterte oppdrettsgiganten Marine Harvest.


Tallene var dårlige, men analytikerne og finansfolkene kunne trøste seg med nye lakseprodukter som verdens største oppdrettsselskap lanserer sammen med verdens største hamburgerkjede. Enn så lenge vil lakseproduktene på den kjente fastfoodkjeden bare være tilgjengelige i Norge.

Fant trøst
Produktene, laksewrap i forskjellige smaksvarianter er nå på full fart inn i markedet, og analytikere, aksjonærer og presse var i dag testpanel. Analytikerne, som i dag ble skuffet over tallene, så ut til å finne trøst i maten som ble servert.

- Glem Chile
Marine Harvest har ikke akkurat vært en pengemaskin for sine eiere i andre kvartal. Ett av problemene har vært Chile. Der har Marine Harvest stor oppdrettsaktivitet, men sykdom i mærene har skapt problemer som igjen har vist seg på bunnlinjen.

- Glem problemene i Chile, det er dette det dreier seg om, å spise laks. Smak, det er jo ren filet dette, sier kommunikasjonsdirektør Arne Hjeltnes i Marine Harvest til sin utvalgte testkandidat, analytiker Samir Bendriss.

Hjeltnes forteller at det nå kjøres kampanjer og utdeling av smaksprøver av produktene.

- De som spiser på McDonald's-restaurantene er kanskje de som spiser minst fisk i verden. Men det kan vi endre på, sier Hjeltnes.

En utvalgt målgruppe for produktene er kvinner.

- Kvinner er de som bestemmer alt konsum i verden. De kan vi også nå på McDonald's, sier kommunikasjonsdirektøren.

- Vil bli nøye vurdert
Adm. direktør Theo Holm i McDonald's Norge, sier til NA24 at mottakelsen så langt er veldig bra.

- Dette er et produkt som er utviklet i Norge. Så langt har kundene kommet med veldig positiv respons, og vi er veldig optimistiske, sier Holm til NA24.

Kampanjen som nå er i gang vil bli nøye vurdert av ledelsen. Håpet er å få fotfeste i Norge, senere håper man på å nå ut i andre land.

- Vi må først få det til å fungere i Norge, og det er slik i vårt system at alle tall og salgskampanjer blir sammenlignet og nøye vurdert. Kan vi utvikle noe i Norge så får vi vurdere dette videre. Men det er klart at om vi får suksess med dette vil det ikke være noen grunn til at man ikke skal prøve det i et annet marked, sier Holm.

Laksen som serveres i restaurantene kommer fra Marine Harvest-anlegget på Hitra. Også Eksportutvalget for fisk (Eff) er involvert i prosjektet.

- Vi har store forhåpninger til hvordan dette produktet blir mottatt i Norge. Det er en tydelig global trend at forbrukerne etterspør stadig sunnere fastfood-produkter, sa Christian Kramer, informasjonsdirektør i Eff i forbindelse med lanseringen tidligere denne måneden.

- For oss i Norge er det selvfølgelig ekstra hyggelig om vi kan bidra til å ha utviklet et produkt som kan nå ut i systemet vårt. For norsk industri ville det ha vært veldig positivt, sier McDonald's-sjefen, og legger til:

- Man skal ikke ta disse tingene på forhånd, jeg har imidlertid veldig sterk tro på produktet, avslutter han.

Svinger
Laksenæringen har tidvis slitt med store volumproblemer. Enten er det for lite «biomasse» eller laks i mærene, eller så er det altfor mye. Prisene svinger tilsvarende, noe som gjør det til en vanskelig og tøff bransje. Marine Harvest sin aksjekurs er imidlertid noe opp onsdag ettermiddag - selv med svake tall.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere