McDonald's slår tilbake mot film-suksess

Gatekjøkkenkjeden har startet en reklamekampanje mot dokumentaren ”Super Size Me”, der Morgan Spurlock blir 13 kilo tyngre av å spise McDonald's-mat i en måned.

Selskapet har lansert en massiv TV- og kinokampanje i Australia, og har tilbudt seg å betale kinoene for å la McDonald’s-ansatte gi epler til kinogjengere etter de har sett filmen.

I TV-reklamen som ble sendt på alle de store TV-nettverkene denne uken sier McDonald’s toppsjef Guy Russo at dokumentaren handler om en person som har bestemt seg for å spise for mye.

Russo svarte på Spurlocks påstand om at det å spise burgere i 30 dager er usunt ved å si ”det har du rett i” og ”det kunne jeg fortalt deg på forhånd”.

"Super Size Me" ser ut til å bli tidenes suksess-dokumentar i Australia, og har spilt inn over 5,7 millioner kroner på to uker.

Tidligere denne uken fortalte Russo News Limited at reklamekampanjen kom etter undersøkelser som viste at ”kundene våre var misfornøyde med at vi lot påstandene stå uimotsagt, at vi var for stille”.

Andrew Macki, leder av det lokale filmdistribusjonsskapet som har rettighetene til filmen, sier at McDonald’s-kampanjen er “helt utrolig”.

- Jeg tror McDonald’s har brukt nesten 10 millioner kroner på kampanjen, noe vi setter stor pris på.

- Det skaper oppmerksomhet rundt filmen blant et publikum som antageligvis ikke ville ha hørt om den ellers.

Som et resultat av den økte oppmerksomheten kommer distribusjonsselskapet til å utvide visningene fra 33 kinoer til 60-70 kinoer de følgende ukene.

McDonald’s vil også starte en kinokampanje rettet kun mot visninger av “Super Size Me”.

I tillegg er kinoene spurt om de vil godta at McDonald’s betaler omtrent 1000 kroner per visning av filmen for å få lov til å gi bort epler til kinogjengerne.

Siste saker fra Mozon:
Et av tre barnedødsfall skyldes miljøet
Stump røyken tidlig for å holde deg frisk
En far er verd 4 mill. i året
Tvil om laser virker mot kviser
Hyllene tømmes for "kvinneviagra"

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag