RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

McRae tilbake i form

Sist oppdatert:
”Colin McRae Rally 3” ble før lansering fremstilt som det beste rallyspillet noensinne, men måtte se seg kraftig forbikjørt av ”WRC 2”. Vi har sett nærmere på en 80%-ferdig utgave av oppfølgeren.

”Colin McRae Rally 4” er altså oppfølgeren til fjorårets skuffende rallyspill, og det virker som utviklerne hos Codemasters er veldig innstilt på å reise kjerringa med denne utgaven. Kritikken mot seriens nummer tre gikk i all hovedsak på holdbarheten, det var rett og slett for lite. Der hvor man i ”WRC 2” kunne ta kontroll over alle rallysirkusets sjåfører, fikk man i ”Colin McRae Rally 3” sin karrieremodus bare tre inn i skoene til den skotske bilkjøreren. Noen skyldte på manglende lisens, men den er ikke god nok. Spillets andre moduser lot en jo kjøre forskjellige biler, så det hadde vel ikke vært helt umulig å slenge inn noen ansikter, navn og biler i karrieremodusen?

Uansett er det fortid nå, fordi ”Colin McRae Rally 4” gir oss muligheten til å kjøre en av rundt 20 biler gjennom mesterskapet som består av åtte rallyer. Disse består av seks etapper, og i tillegg til rallyene som følger med, kan man lage sine egne. For å demonstrere dette har utviklerne lagt inn et rally utelukkende bestående av etapper med mange hopp. De åtte stedene du vil befinne deg på er Australia, USA og Hellas sine grusveier, Spania og Japans asfalt, Sveriges snø- og is-kledde småveier og England sine skogsveier. Forskjellen mellom underlagene er stor, bilen oppfører seg annerledes og kjøremåten din må oppdatere seg konstant. Den allerede glimrende fysikkmotoren vi så i den forrige utgaven er blitt enda litt bedre. I og med at jeg ikke er en rallykjører, kan jeg ikke kommentere realismen. Det eneste jeg kan si er at kontrollen i dette spillet føles veldig naturlig, og det tar ikke lang tid før du har nesten full kontroll over doningen din.

De rundt 20 kjøretøyene spillet inneholder er delt opp i fire klasser. Man har de ”vanlige” 4WD-bilene, de litt svakere tohjulstrekkerne, Gruppe B beistene (disse er de raskeste rallybilene gjennom tidene og kan holdes ansvarlig for at mange liv) og klassiske kjøretøyer. Sistnevnte kategori inneholder blant annet legenden Lanzia Delta Integrale, en bil som gir både rallyentusiaster og rallyspillfans gåsehud. For du husker vel ”Sega Rally”? Alle bilene oppfører seg forskjellig, så du må også forandre kjørestilen din etter hvilken bil du velger. For eksempel er spillets Ford Focus liten, nett og lett å styre, mens Audi Quatro`n er et tungt og kjapt beist som det vil ta tid å mestre. Uheldigvis er ikke alle bilene tilgjengelig i karrieredelen, den klassiske kategorien er byttet ut med noe som heter ”Expert”. Vi fikk ikke prøvd modusen, siden den ikke er ferdig enda, men utifra spillets egen beskrivelse virker det som en veldig vanskelig utgave av et standardmesterskap. Så å si alle hjelpemidler er slått av og kameravinkelen er låst fast til inni bilen. Hvilke kjøretøyer som er med her fant vi altså ikke ut, men man skal visstnok kunne registrere tiden på internett og konkurrere mot andre.

I tillegg til den allerede nevnte Championship (mesterskap), har man Rally (enkeltrallyer, også stedet for å sette sammen egne løp), Stages (kjør en valgfri etappe) og Quick Race (spillet velger bil og bane for deg, alt du må gjøre er å kjøre) å velge mellom. Codemasters har satset hardt på flerspillermoduser denne gangen, blant annet skal to stykker kunne kjøre på lag gjennom et helt mesterskap. En annen ting utviklerne har lagt inn, er at man under mesterskapets gang vil oppleve å måtte delta i ulike tester av bilen. Klarer du oppgaven får bilen en oppgradering. I utgaven vi prøvde, ble støtdemperne bedre hvis man klarte å presse dem hardt nok på en etappe med mange hopp, og motoren finpusset hvis en klarte å holde den på et bestemt antall omdreininger så og så lenge. Ganske artig, underholdende og ikke minst nyskapende. Hvis du er av den typen som er glad i å fikle med biler, har Codemasters tenkt på deg også. Alle de ulike kjøretøyene kan omtrent tilpasses ned til minste detalj, og som vanlig har man en ”Shakedown day” for å teste forandringene en har gjort i oppsettet.

Teknisk er dette et meget godt spill. Grafikken er flott og lydbildet skikkelig bra. At spillet støtter både 16:9 og Pro Logic II bør score en del poeng hos de av dere med utstyr som støtter dette. Alt i alt virker ”Colin McRae Rally 4” som en veldig sterk tittel. Vi gleder oss ihvertfall til å stifte nærmere bekjentskap med spillet i september.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere