*Nettavisen* Nyheter.

MDG-Berg sier nei til Erna Solbergs bompakke

Miljø og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) vil gå inn for å øke bompengene for å kutte i billettprisene på kollektivtrafikken. Foto: Berg-Rusten, Ole / NTB scanpix

Miljø og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) vil gå inn for å øke bompengene for å kutte i billettprisene på kollektivtrafikken. Foto: Berg-Rusten, Ole / NTB scanpix

Miljø og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) vil heller øke bompengene for å få ned kollektivprisene.

25.08.19 23:30

Miljø og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg, sier til Dagbladet at de heller vil øke bompengene for å få ned billettprisene på kollektivtrafikk, etter at statsminister Erna Solberg la frem en endelig bompengeskisse, som alle regjeringspartiene stilte seg bak, fredag.

- Vi ønsker å kutte kollektivprisene med 20 prosent neste periode. Det er bra miljøpolitikk som kommer alle til gode, spesielt de med lav inntekt. Det vil innebære at en enkeltbillett vil koste 29 mot dagens 36 kroner og et månedskort kan gå ned til 600 kroner. Ruter har beregnet at dette vil koste Oslo og Akershus rundt 700 millioner kroner, sier Berg til Dagbladet.

- En dårlig avtale for byene

I skissen som ble lagt frem fredag vil det statlige bidraget til bypakkene øke med 66 prosent, der halvparten av pengene øremerkes kollektivtilbudet, og den andre halvparten skal gå til å redusere bompenger. Dette er et tilbud kommunene bestemmer om de vil si ja til. Berg mener det statlige bidraget ikke må bety at den lokale finansieringen reduseres.

- De vil tvinge oss til å kutte bompengene for å få penger til kollektiv. Det regjeringen tilbyr vil ikke dekke behovet vi har for finansiering av våre kollektivprosjekter som ny sentrumstunnel og Fornebubane. Samtidig vil det øke biltrafikken inn til Oslo, gi økte utslipp og dårligere luft. Det er derfor regjeringens bompengeavtale en så dårlig avtale for byene, mener hun.

Berg er svært kritisk til bompengeavtalen og mener også bompengene må opp for å få biltrafikken ned.

– Bomavtalen er en seier for Frp, men en elendig avtale for barna og fremtidens generasjoner. Kloden koker, Amazonas brenner og vi har kortere tid enn noensinne til å kutte utslippene. Da er det helt feil medisin å kutte bompengene, sier Berg til NTB.

I et innlegg på Facebook går også Berg hardt ut mot regjeringen, og skriver blant annet at hun mener tilbudet er dårlig nytt for alle som vil «alle som vil puste ren luft, la barna gå trygt til skolen, eller vil sykle uten hjertet i halsen».

«Denne regjeringa har økt momsen på reiser med buss, trikk og bane flere ganger. Kollektivprisene i Norge er nå blant de høyeste i Europa. Det fortsatt ofte dyrere for familier å reise kollektivt enn å kjøre fossilbil. Sånn kan vi ikke ha det», skriver hun.

Dale: – Helt vanvittig

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener MDGs utspill er «helt vanvittig».

– Byrådet i Oslo vil si nei til mellom 5 og 6 milliarder kroner i drahjelp fra staten til bomkutt og kollektiv! Her skal bilistene svi også når de ikke trenger det! Det er altså helt vanvittig!, skriver han på Twitter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det er vanvittig av MDG å skulle si nei til økt statlig finansiering av bypakkene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

- Historisk kollektivsatsing

Høyres byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg, mener statsministerens bompengeskisse vil gi et historisk kollektivløft og sier han knapt kan tro at dette er noe Lan Marie Berg sier nei til.

- Jeg trodde nesten ikke det jeg leste. Hun sier nei til tidenes kollektivsatsing i Oslo, sier han til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Høyes byrådslederkandidat og leder av Samferdsels- og miljøkomiteen i byrådet i Oslo Eirik Lae Solberg kaller statsministerens bompengeskisse et historisk kollektivløft. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Lae Solberg sier økningen av den statlige finansieringen vil bety omkring 3 milliarder mer til kollektivinvesteringer i Oslo og at avtalen vil gi lavere billettpriser på kollektivtrafikk. Ifølge ham vil månedskortprisen komme under 700 kroner. Samtidig går det penger til reduksjon av bompenger. Sistnevnte pott, sier Lae Solberg, kan brukes uten at det har stor betydning for trafikken i hovedstaden.

- De pengene kan for eksempel brukes til en tre timers bompause på ettermiddagen, der man bare betaler for én passering på tre timer. Vi vet at den store trafikken i Oslo er midt på dagen og i rushtiden. Derfor vil en bompause på ettermiddagen ha minimalt å si. Det blir ikke bompause når folk kjører til og fra jobb, sier han.

- Hun sier nei til å sette ned bompenger, men hun sier også nei til å sette ned kollektivprisene. At Lan Marie Berg sier nei til tidenes kollektivsatsing i Oslo er ikke til å tro.

Vil ha mer bompenger i Bergen

Etter uker med eskalerende konflikt om bompenger la statsminister Erna Solberg (H) fredag fram en skisse til løsning som Venstre, Frp og KrF enten måtte godta, eller si takk for seg i regjeringen. Alle tre partier godtok skissen.

MDG i Bergen er også kritiske til regjeringens bompengeavtale.

– Denne byen trenger faktisk mer bompenger for å nå målsettingene om mindre utslipp, enda bedre luft, mindre støy og mer plass, sier førstekandidat Thor Haakon Bakke til Bergens Tidende.

Det usikkert hva bompengeavtalen konkret vil bety for trafikken i Bergen. Statsminister Erna Solberg (H) hevdet lørdag overfor avisa at den ikke ville føre til økt trafikk. Det tviler Bakke på. Han mener at regjeringen saboterer videre trafikknedgang i Bergen.

– Økte bompenger er åpenbart hovedårsaken til trafikknedgangen som har tjent bergenserne og klimaet godt, sier Bakke.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.