*Nettavisen* Nyheter.

MDG forsvarer miljøfartsgrensa: - Frp prioriterer fart foran folks lunger

OMSTRIDT: Miljøpartiet de Grønne vil beholde miljøfartsgrensa i Oslo, og reagerer på at Fremskrittspartiet vil fjerne den.

OMSTRIDT: Miljøpartiet de Grønne vil beholde miljøfartsgrensa i Oslo, og reagerer på at Fremskrittspartiet vil fjerne den. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

MDG reagerer sterkt på at Frp vil skrote miljøfartsgrensene i Oslo.

OSLO (Nettavisen): Miljøfartsgrensene i Oslo har vært et omdiskutert tiltak i mange år, noe som betyr lavere fartsgrense på flere av hovedveiene, som et av flere tiltak for å bedre luftkvaliteten.

Som Nettavisen skrev tidligere i februar, vil Fremskrittspartiet skrote miljøtiltaket om de får byrådsmakt, fordi de tviler på at miljøeffekten er så stor.

- Vi har ikke sett noen god dokumentasjon på at totale utslipp reduseres med miljøfartsgrense, sa Frps førstekandidat foran høstens kommunevalg i Oslo, Aina Stenersen (Frp), til Nettavisen.

- Må være uforståelig

Men forslaget om å avvikle miljøfartsgrensene får Miljøpartiet de Grønne, som nå styrer miljøpolitikken i hovedstaden, til å reagere sterkt.

- Det må være uforståelig for innbyggerne som bor i områder med dårlig luft at Frp kategorisk prioriterer høy fart foran folks lunger, sier leder i Oslo MDG, Einar Wilhelmsen, til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

BAK MÅL: Leder i Oslo MDG, Einar Wilhelmsen, mener det er helt bak mål å fjerne miljøfartsgrensene i Oslo slik Frp ønsker. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Han sier Oslo-lufta er på bedringens vei, men at det fortsatt ofte er mye svevestøv langs hovedveiene.

- Problemet til Frp er at de ikke bryr seg om kunnskap. De utelukker tiltak som prioriterer folk over biler uavhengig om de virker eller ikke, for å slippe bilene løs, hevder Wilhelmsen.

Han mener Frp kategorisk stemmer mot de fleste miljøtiltakene i Oslo.

- De har stemt mot alle de viktigste tiltakene for Oslo-lufta. En ting er miljøfartsgrense, men de er jo også mot bomringen som som er det viktigste tiltaket for Oslo-lufta. Den gir mindre trafikk, og premierer renere biler, sier han, og legger til:

- Heldigvis er det MDG som har hånden på rattet.

- Er helt bak mål

Miljøfartsgrensene ble innført i november i fjor, med en redusert fart til 60 km/t på følgende veistrekninger:

  • Rv 4 Sinsen-Grorud.
  • Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen.
  • E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06:00-22:00) .
  • Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner.

I slutten av januar ble fartsgrensene satt opp igjen av Statens vegvesen midlertidig, fordi det ble målt lavere nivåer av svevestøv enn det har vært tidligere. Også det reagerer MDG på.

- Fortsatt lyser det ofte rødt for svevestøv langs store trafikkerte veier. Da stusser jeg over at staten har avviklet miljøfartsgrensa, sier MDG-politikeren.

Fredag formiddag kom imidlertid nyheten om at Statens vegvesen gjeninnfører miljøfartsgrensen igjen fra mandag 4. mars på grunn av høye nivåer av svevestøv langs veiene.

Wilhelmsen viser til at Vegvesenet tidligere har sagt at miljøfartsgrense reduserer både støy og luftforurensning.

- Grensa i forskriften for hvor mye forurensning som er lov langs veiene, er så høy at det som er lov likevel kan gi skadevirkninger på helsa. Det pågår et arbeid nasjonalt med å gå gjennom grenseverdiene, og det er mye som tyder på at de kommer til å bli strengere i årene fremover. Da er det jo helt bak mål å fjerne verktøy fra verktøykassa, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.