Torsdag sendte Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) ut en pressemelding med overskriften «Stort flertall mot å forby privatbilen i Oslo».

I en undersøkelse utført av Sentio på vegne av FNB ble nemlig 803 personer spurt «I hvilken grad er du enig eller uenig i påstanden 'Oslo bør bli bilfritt'».

34 prosent av de spurte har svart at de er helt eller noe enig i bilfri-påstanden, mens 41 prosent har svart at de er helt eller noe uenig.

– Dette viser at Ap, MDG og SV trosser folkeviljen med sin radikale bilpolitikk, sier partileder i FNB, Cecile Lyngby i pressemeldingen.

– FNB garanterer at vi som politisk parti og bevegelse aldri vil ta fra Oslos befolkning sin soleklare rett til å eie og bruke privatbilen. Vi kan ikke bringe Oslo tilbake til 30-tallet der sykler skal erstatte bilen. Det er kun privatbilen som gir full frihet til å løse folks transportbehov, sier Lyngby som er FNBs førstekandidat i Oslo til høstens stortingsvalg.

Les også: Slik misbrukes meningsmålinger: - Dette har irritert meg i så mange år

Fredag er det likevel ikke bare FNB som jubler over tallene fra undersøkelsen sin. Også Eivind Trædal (MDG), fungerende gruppeleder og leder av Samferdsels- og miljøutvalget, hyller den.

– Oppsiktsvekkende høye tall, skriver Trædal på Twitter.

– Dette er jo oppsiktsvekkende nyheter. Store deler av befolkninga er mye mer radikale enn selv MDG. En helt bilfri by er en skikkelig drastisk visjon. Kanskje ikke det svaret FNB ønska seg, men veldig interessant for oss andre! legger han til.

Les også: Mener Arbeiderpartiet kommer med uærlige skatteløfter til velgerne: - Vi må skape mer, ikke skatte mer

I Miljøpartiet De Grønnes program er bilfritt sentrum definert som «fritt for personbiler», skriver MDG på sine sider.

– Som sagt er det ikke alle bilene som skal bort, men de neste årene vil antallet biler i sentrum synke kraftig, og parkeringsplasser skal erstattes med mer byliv. Ting tar tid, og bilfritt sentrum rulles ut gradvis, og evalueres underveis, legger partiet til.

Byrådet har blitt enige om å gjøre sentrum «tilnærmet bilfritt», med nødvendige unntak for utrykningskjøretøy, bevegelseshemmede, varelevering og håndverkere.