Gå til sidens hovedinnhold

MDG-topp raser mot Hareides storsatsing: - Så lite at det er flaut

Nasjonal transportplan:

- Frp har visst fortsatt samferdselsministeren i Norge, sier MDGs nestleder.

Fredag kunne samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) avsløre overfor Nettavisen at de setter av 500 millioner til barn og unges trafikksikkerhet i Nasjonal transportplan.

Men det gjør ikke MDG-nestleder Arild Hermstad særlig imponert.

- Det er jo latterlig lite. Bare i Oslo brukes det jo nesten like mye hvert år på de tingene som ramses opp av Hareide som pengene kan gå til, på trafikksikkerhet, sykkelveier og bedre gangløsninger, sier Hermstad til Nettavisen, og legger til:

- Så det er jo ingen penger. Det er så lite at det er flaut å gå ut og late som om dette er en gladsak.

Potten på 500 millioner kroner vil regjeringen fordele over de seks neste årene, og midlene blir en del av barnas egen transportplan, som KrF har fått inn i Nasjonal transportplan.

- Det har vært store ord og tanker om dette tidligere, men nå går man videre til konkret handling og konkrete tiltak, skrøt Ropstad og Hareide fredag.

Se videointervju med KrF-statsrådene om NTP-lekkasjen:

- Pinlig forslag

Hermstad mener imidlertid at alt man gjør av tiltak i trafikken, bør tilrettelegges for hvordan det slår ut for barn og unge.

- Hele tenkningen er jo helt feil. Man setter av en mikropott til barna, og det synes jeg er et pinlig forlag, sier han, og samtidig påpeker:

- Det er over veldig mange år man skal bruke disse få pengene.

For å trygge skoleveier og nærmiljøer for barn og unge, er regjeringens planen å etablere en egen tilskuddsordning der kommuner, fylkeskommuner og idrettslag kan søke om midler.

- Det er uendelig eksempler på hva det kommer til å gå til. Hvis du har to lokalsamfunn som kanskje ligger med en og en halv kilometers mellomrom, og veien mellom er sterkt trafikkert, så trenger de da en gang- og sykkelvei. Da er det tiltak som faller rett inn i ordningen, fortalte Hareide til Nettavisen.

Les også: Ny trefelling skaper reaksjoner: 48 trær må vike for MDG-byrådens sykkelplaner

- Trodde vi skulle slippe

MDG-nestlederen reagerer også kraftig på at Hareide beskriver transportplanen som den grønneste noensinne.

- Det vil si at det er en direkte oppfølging for å nå klimaforpliktelsene våre i 2030 og 2050. Men det er jo ikke veiutbygging som nå lager problem for klimautslippene, det er det som går oppå veien - og det blir mer og mer miljøvennlig for hver dag som går, sa han fredag, og samme dag reagerte Hermstad på Twitter:

«Hjelpes! Frp har visst fortsatt samferdselsministeren i Norge: «Men det er jo ikke veiutbygging som nå lager problem for klimautslippene, det er det som går oppå veien».

Han utdyper overfor Nettavisen:

- Han argumenterer sterkt for å bygge masse motorveier, fordi han påstår jo at man kan fortsette å satse veldig mye på veibygging fordi det som etter hvert går oppå veien blir mer og mer miljøvennlig. Dette er et sånt Frp-perspektiv som jeg trodde vi skulle slippe å høre fra Hareide for å bygge flere motorveier, sier Hermstad, og fortsetter:

- Grunnen til at det er feil, er at det å bygge motorveier har et ganske stort utslipp. Det å bygge motorveier er også veldig arealkrevende, du bygger ut i natur og ødeleggelsene i naturene blir raskt ganske formidable, sier han.

Les også: MDG vil la kommunene innføre bensin- og dieselforbud

- Motorveien vinner

Hermstad advarer dessuten mot at nye motorveier vil kunne føre til at mer godstransport blir flyttet fra bane til vei.

- Motorveier vinner tidskonkurransen, og da velger man å frakte gods langs veiene. Regjeringen har sagt i mange år at man skal flytte gods fra vei til bane, men det er det motsatte som skjer hvert eneste år fordi jernbaneinvesteringene lar vente på seg, samtidig som man bygger firefelts motorveier veldig mange steder i Norge, sier han, og understreker:

- Vi ser også at de målene de har om at veksten i persontrafikken skal tas ved gange, sykkel og kollektiv, de trues hele tiden ved at de bygger nye motorveier. Det blir vanskeligere og vanskeligere å nå de målene.

- Det har jo kommet flere lekkasjer fra NTP, blant annet at det sette av 64 milliarder kroner til Hordfast og ny E16 og jernbane mellom Arna og Stanghelle. Hva tenker du om det?

- De store pengene går til store motorveiprosjekter og nye veier. Hordfast med 39 milliarder kroner har de lovet å sette av penger til, og alle disse motorveiprosjektene øker de norske klimagassutslippene, sier Hermstad.

MDG-toppen viser også til at det fortsatt er en liten del av personbilparken som går på strøm, selv om tallene øker år for år. Han mener derfor at effekten av at flere kjøper el-bil forsvinner når byggingen av motorveier forurenser.

- Trafikken vil også øke med nye motorveier, både med gamle og nye biler, og det vil gi mer klimagassutslipp, hevder han.

Les også: Nye tall om oljebransjen: Nordmenn delt i dette spørsmålet

- Musikk i våre ører

Et sentralt tiltak i den nye satsingen på barn og unge, er ifølge Hareide og Ropstad etablering av såkalte «hjertesoner», det vil si mest mulig bilfritt rundt skoler.

- Det kan være tiltak for å få noen bilfrie soner rundt skolene, men nå skal jeg ikke sitte å diktere det, for det skal de gjøre lokalt, sa Hareide i intervjuet med Nettavisen, før han påpekte:

- Det er ganske krevende trafikale situasjoner rundt skolene. Men det skal være mulig å kjøre barn til skolen, bare det skjer på en slik måte at det oppleves trygt.

- Bilfrie soner høres jo ut som MDG-politikk. Det må dere vel være fornøyd med?

- Akkurat det er musikk i våre ører, at de vil gjøre det. Men det trengs betydelig større summer om det skal bli noen fart på en slik satsing, sier Hermstad om det.

Les også: MDG taper terreng på målingene: - Vi ser elementer av en tålegrense

- Vil sette foten ned

Og om MDG får en hånd på rattet i regjeringen etter høstens stortingsvalg, lover han uansett store endringer i samferdselsprioriteringene.

- Vi går til valg på at vi vil sette foten ned for flere kapasitetsøkende motorveier. Vi mener vi heller må bruke pengene på å ta vare på de veiene vi har og satse på de grønne løsningene, sier Hermstad, og legger til:

- Vi vil flytte millionene fra vei og over til bane, sykkel og gange - og trafikksikkerhet.

- Så du kan love en større sum enn 500 millioner til barn og unges trafikksikkerhet?

- Ja, garantert, svarer han kontant.

Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for 2022-2033 skal etter planen legges fram denne uken. Dette er tiårsplanen over hvilke vei-, jernbane-, sjø -og luftfartsprosjekter som skal prioriteres i Norge. Det er Stortinget som vedtar planen.